Politiet sætter strøm til patruljebilen

Snart kan du møde de første politibiler med både blå blink og ladestik. Fire politikredse skal det kommende år teste de første elbiler.

Elektrisk politibil
Bilist

Den grønne omstilling rammer nu også politi-etaten. Det betyder, at fartsyndere, flugtbilister og andre bilister inden længe kan møde en ny type politibil i trafikken.

Som noget nyt tester Rigspolitiet nemlig nu 10 ’uniformerede’ elbiler i et pilotforsøg, hvor politiet vil gøre sig erfaringer med brugen af elbiler som patruljebiler.

Forsøget skal køre i hele 2023 og erfaringerne indgå i en kommende grøn strategi for politiet.

"Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer, vi normalt kører i," udtaler Jens Yndgaard, Centerchef ved Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Skal testes i fire politikredse

Til opgaven har Rigspolitiet indkøbt 10 VW ID.4 GTX, som skal køre i fire politikredse. Østjyllands, Midt og Vestjyllands og Københavns Vestegns Politi får hver to biler, mens Københavns Politi får fire.

De elektriske patruljebiler indsættes så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse. Derved vil de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde dér, hvor de er indsat. Forventningen er ikke, at de nye elbiler i sig selv kan bidrage med væsentligt nyt til løsning af det operative arbejde, uddyber Rigspolitiet i en mail til FDM.

"Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kører noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere på de forskellige behov," udtaler Jens Yndgaard.

Politibil
Politiets officielle elbil-debut bliver bag rattet i en VW ID.4 GTX. Det næste år tester politiet i fire politikredse i alt 10 af de 'uniformerede' elbiler. (Foto: Rigspolitiet) 

Politistationer får ladestandere

At valget er faldet på VW ID.4 GTX skyldes, at den danske VW-importør, SMC, har vundet udbuddet. Bilerne har et batteri på 88 kWh brutto og en opgivet rækkevidde på 497 km. I praksis forventer Rigspolitiet dog, at den vil være en del kortere.

Som flere andre bilproducenter har VW også valgt at begrænse nye bilers tophastighed. Det gælder også VW ID.4 GTX, der er ’plomberet’ til 180 km/t. Den plombe er formentligt fjernet i de nye patruljebiler, men som Rigspolitiet skriver til FDM, oplyser politiet aldrig tophastigheden på deres biler.

Politiet oplyser, at der etableres ladestandere i de fire forsøgskredse, hvor bilerne skal køre. Kun ved særlige behov vil bilerne lade på de offentlige ladepunkter.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve