Lovens lange arm får skarpe øjne

En ny og større flåde af politiets fotovogne giver bedre arbejdsvilkår for bilernes personale – og ikke mindst større sandsynlighed for at fange fartsyndere. Også motorcykler og biler uden forreste nummerplade bliver nu opdaget.

Politiets nye ATK-fotobiler.
Trafik

Det er ikke længere en VW Transporter, du skal holde øje med, hvis du er bekymret for at blive blitzet af politiets fotovogne. Efter mange års tjeneste er de kendte kassevogne med forhøjet tag ved at blive udfaset til fordel for Ford Transit Custom, der lige som Transporterne er på gule plader.

Og ikke kun bliver VW nu til Ford. Flåden af de såkaldte ATK-biler (automatisk trafikkontrol) vokser ved samme lejlighed med 25 – fra 82 til 107.

Men spørgsmålet er, om det hjælper særligt at være bilkender. For med de nye biler følger nyt måle- og fotoudstyr, der i endnu højere grad gør det oplagt for politiet at sætte udstyret på en trefod lidt væk fra bilen.

Det nye ATK-udstyr.
Det nye ATK-udstyr sat ud i vejkanten på en trefod. Længst til højre ses blitzen, mens enheden i midten indeholder både kamera og fartmåler. Øverst sidder to objektiver, der dækker hhv. første og anden-tredje vognbane. Fartmåleren af typen lidar, som er en roterende enhed, sidder nedenunder og er ikke synlig. Længst til venstre ses bagsiden af det kamera, der skyder i modsat retning, 

Ekstra kamera fotograferer bagfra

En af forbedringerne – set med politiets øjne – er, at foto- og måleudstyret nu kan kommunikere via wifi med målebilens computer. Der bliver altså større frihed til at sætte udstyret lidt væk fra bilen.

Når et køretøj overskrider hastighedsgrænsen, tages der også et billede bagfra.
Når et køretøj overskrider hastighedsgrænsen, tages der også et billede bagfra.

Mere betydningsfuldt for nogle trafikanter kan det blive, at det nye udstyr også kan fotografere køretøjerne bagfra. Hvis en trafikant passerer måleudstyret med for høj hastighed, vil et ekstra kamera automatisk tage et billede bagfra, når køretøjet er passeret.

Når hovedudstyret bliver brugt inde fra bilen, sættes ekstra-kameraet alene ud på trefoden eller monteres på en særlig holder på fotovognens forskærm.

Motorcyklister ikke længere fredet

Med det ekstra kamera kan motorcyklister ikke længere slippe udenom, hvis de har passeret over fartgrænsen. Det samme gælder bilister, der bevidst eller ubevidst kører uden forreste nummerplade.

Der kan også være tilfælde, hvor den forreste nummerplade er ulæselig f.eks. på grund af sne, men hvor den bageste kan registreres af det automatiske udstyr.

’Du er ikke i tvivl’

Blitzer udstyret altid ved for høj fart? Ja, man vil normalt ikke være i tvivl om, at man er blevet ’taget’. Ifølge en af politiets ATK-koordinatorer bruges den røde blitz reelt altid, selv om det under helt ideelle vilkår er muligt at slå den fra. Det sker dog yderst sjældent.  

Det nye kameraudstyr er i det hele taget af bedre kvalitet og giver mere tydelige billeder.

FDM: positivt

- Det er positivt at se, at politiet løbende får opdateret sit udstyr til fartkontrol. Der er ingen tvivl om, at fartkontrol er et vigtigt led i at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, men det er tilsvarende vigtigt at ressourcerne til fartkontrol bruges korrekt, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

Han tilføjer dog:

- Det er især vigtigt, at man som tidligere har fokus på de vejstrækninger, hvor der sker flest fartrelaterede uheld, og ikke blot ser på, hvor der kan udstedes flest bøder. Synlig kontrol på de farligste strækninger giver den største gevinst for trafiksikkerheden.

Politisk aftale fra 2020

Udvidelsen af ATK-bilernes antal er en del af politiforliget fra slutningen af 2020. Dermed skiftede det politiske flertal i kurs i forhold til 2017/2018, hvor 20 ud af 100 fotovogne blev taget ud af flåden og måleudstyret brugt til forsøg med faste stærekasser.

Disse findes stadig, selv om det egentlige forsøg er slut og evalueret. Antallet af fotobiler var indtil 2012 på 25, hvor det blev besluttet at skrue op til 100.

De 25 ekstra, nye biler fordeles forholdsmæssigt blandt landets politikredse.

Det nye foto- og måleudstyr kan som det gamle tages ud af bilen, men nyt er, at udstyret som her kan kommunikere trådløst med målevognen.
Det nye foto- og måleudstyr kan som det gamle tages ud af bilen, men nyt er, at udstyret som her kan kommunikere trådløst med målevognen.

Kan klare tre vognbaner

Det er virksomheden Vitronic, der står som hovedleverandør af biler og udstyr, og selve elektronikken er Vitronics FM1 Poliscan. Det kan ifølge specifikationerne registrere køretøjer på 15-75 meters afstand og måle hastigheder mellem 10 og 320 km/t.

Versionen til dansk politi kan håndtere op til tre vognbaner (i samme retning) på en gang, inklusive fotos af førerne.

For at højne sikkerhed og komfort/arbejdsmiljø for målepersonalet, der er civilansatte, er der sket en række forbedringer med de nye biler.

Der er kommet bedre stole, større varmeapparat og bedre beskyttelse mod grov hærværk udefra. LED-lamper kan desuden oplyse området omkring bilen.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve