Pas på: Brugte biler har fejl for tusindvis af kroner

Brugte biler har færre fejl end tidligere. Til gengæld er de blevet dyrere at reparere. Det viser ny stor undersøgelse af brugtbiltest, FDM har lavet, for fem populære bilmodeller.

Brugtbilstest hos FDM test og bilsyn
Bilist

Det gælder om at se sig godt for, når man køber brugt bil. For selvom lakken står flot, kilometertallet er lavt, og bilen lyder, som den skal, risikerer du nemt at få fejl og mangler med i købet. Det viser en ny undersøgelse, FDM har lavet, af fejl på fem populære brugte biler: Peugeot 208, VW Golf, Nissan Qashqai, VW Passat og Mercedes-Benz C-klasse.

Ud af samlet 2.026 brugtbiltest, som FDM test og bilsyn har foretaget på de fem bilmodeller, viser undersøgelsen, at bilerne i gennemsnit havde fejl for mindst 4.560 kr. pr. bil. Dyrest var Mercedes-Benz C-klasse, billigst var VW Golf.

Det beløb kan dog nemt være højere, for det er ikke alle fejl, der er regnet med. For at få så retvisende et billede som muligt har vi kun medregnet de fejl, der optræder i mere end fem procent af de testede biler, og som dermed er overrepræsenterede. Det betyder, at bilerne i gennemsnit havde 1,71 fejl til i gennemsnit 2.615 kr. pr. fejl. Tager man alle fejl med, havde de fem biler imidlertid 3,2 fejl i gennemsnit til samlet 8.574 kr.

– Der blev sidste år handlet omkring 430.000 brugte biler, og selvom det kan give god mening at købe en brugt bil, skal man se sig for. For som vores undersøgelse viser, er det langtfra alle biler, der er fejlfri. Det er FDMs anbefaling, at man får gennemgået bilen af en uvildig inden køb, ligesom man ikke køber et hus uden at få lavet en tilstandsrapport. Det kan være hos FDM test og bilsyn, en anden fagmand eller et værksted, man har tillid til, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Hun advarer i øvrigt mod, at man tror, at biler er i god stand, blot fordi de annonceres som nysyne­de. Bilsyn siger kun noget om, at bilen lever op til lovens mindstekrav i forhold til miljø og sikkerhed. F.eks. om bremser og styretøj virker. Det siger ikke noget om bilens reelle stand.

Mange typer fejl

FDM har tidligere undersøgt prisen på de fejl, der er fundet ved brugtbiltesten. Tilbage i 2014 viste en tilsvarende undersøgelse af fem bilmodeller, at de i gennemsnit gemte på fejl for 4.193 kr. og hav­de 5,2 fejl, mens den seneste undersøgelse fra 2018 afslørede 5,5 overrepræsenterede fejltyper pr. bil i gennemsnit. Det dækker over en lang række fejl lige fra justering af tågelygter eller udlæsning af fejlkoder til omkring 1.000 kr. til udskiftning af forrude eller udstødningssystem, der nemt løber op i 9.000 kr. eller mere.

De mange fejltyper er derfor blevet vægtede. Det vil sige, at hvis hyppigheden af en fejl, som er bil­lig at udbedre, er stor, vil den trække de gennem­snitlige omkostninger ned. Omvendt vil en fejl med lav hyppighed, men som er dyr at udbedre, kun trække lidt op i de gennemsnitlige omkostninger.

– Der findes ikke noget entydigt svar på, hvor mange fejl brugte biler har, og hvad de koster. Nog­le biler har ingen fejl, andre har mange. Men vores undersøgelse af godt 2.000 brugtbiltest af fem konkrete bilmodeller er nok det nær­meste, vi kommer et retvisende svar, siger biløkonom i FDM Daniel Brandstrup Slundt, der har beregnet priserne.

Han har fundet priserne ved at se på, hvad en fejl anslås at koste i både tid og reserve­dele i forsikringsselskabernes skadesportal, Autotaks, som værkstederne også bruger. Dertil har han lagt en gennemsnitlig time­pris på 880 kr. I det omfang der er brugt yderligere reservedele, er prisen på disse lagt til med en mindre avance. Det giver altså fejl for 4.560 kr. pr. bil i gennemsnit.

Når der ikke er elbiler blandt de under­søgte biler, skyldes det, at FDM test og bil­syn endnu ikke har tilstrækkelig mange brugtbiltest af én enkelt model.

Test bilen før køb

Selvom det er et højt beløb, er det stadig konservativt sat. Flere af fejlene kan nem­lig kræve yderligere undersøgelser. Det kan f.eks. være udlæsning af fejlkoder på ABS-bremser eller motorstyring, som igen kan dække over større reparationer. Den gen­nemsnitlige pris på fejl afspejler også pri­sen på et frit værksted. Typisk ligger mærkeværkstederne en hel del højere.

– Generelt kan man sige, at bilerne, vi har undersøgt, har færre fejl end i vores tidli­gere undersøgelser, hvilket skyldes, at bi­lerne er blevet bedre. Til gengæld er fejlene blevet dyrere at reparere. Derfor kan det godt betale sig at investere i en test af den bil, man overvejer at købe. Og helst inden man skriver slutsedlen under, siger Daniel Brandstrup Slundt.

FDM anbefaler, at et køb er betinget af, at sælger udbedrer de fejl, en test måtte fin­de. Ellers risikerer man selv at hænge på dem, også selvom man har en reklamationsret. Det gælder også, hvis man handler bil privat, hvor man ofte køber bilen som beset.

I tvivl om dine rettigheder?

Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores juridiske eksperter, også i sager vedrørende reklamationsret, kulance og dine rettigheder som forbruger. 

Kontakt FDM