Betalinger for timeparkering, beboerlicens og en hilsen fra p-vagten for at parkere ulovligt. De mange beløb, som bilister betaler til kommuner med betalingsparkering og parkeringskontrol, løber op. I 2014, da FDM indsamlede beløbene fra kommunerne første gang, var det alt i alt 785 mio. kr. 10 år senere viser FDMs undersøgelse, at bruttoindtægterne i 2023 er oppe på 1.081.070.247 kr. Milliarden blev rundet i 2022.
Københavns Kommune er klar topscorer, når det gælder om at få penge i kassen. 649 mio. betaler bilisterne i Hovedstaden, og det er mere end halvdelen af det samlede beløb for hele landet. Aarhus, Frederiksberg og Aalborg ligger på de næste pladser på listen. Rundt regnet kommer tre fjerdedele af bruttoindtægterne fra betalingsparkering, mens den sidste fjerdedel kommer fra parkeringskontrol.
– Der er ingen tvivl om, at det bliver dyrere for bilisterne at parkere, og for nogle kommuner er det en rigtig fin indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre. Det sker, selvom kommuner kun må indføre betalingsparkering til trafikadfærdsregulerende formål, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange, der står bag parkeringsundersøgelsen.
Ulovlig betalingsparkering
Alligevel kan nogle kommuner ikke modstå fristelsen og forsøger at indføre betalingsparkering for netop at få en større indtægt, der kan dække huller i budgettet.
– Man må ikke indføre betalingsparkering for at tjene penge til kommunekassen. Alligevel ser vi gang på gang forsøg på det. Senest har lokalpolitikere i Silkeborg helt åbenlyst sagt, at kommunen vil udvide betalingsparkeringsordningen, fordi der er behov for flere indtægter. Og i Helsingør Kommune indførte et flertal tidligere i år betalingsparkering med begrundelsen, at „betalt parkering er en måde at få lidt indtjening til en slunken kommunekasse“, selvom vi i FDM gjorde højlydt opmærksom på, at det er ulovligt, siger Dennis Lange.
Derfor har FDM bedt Ankestyrelsen tage stilling til ordningen i Helsingør og afventer svar på, om kommunen bliver pålagt at droppe ordningen. Tidligere har både Fredericia Kommune og Bornholms Regionskommune droppet planer om at vende minus til plus i kommunekassen med parkeringsindtægter, bl.a. efter kritik fra FDM.
– Måske er tiden inde til at genoverveje, om kommunerne overhovedet skal have lov til at have betalingsparkering. Noget tyder på, at de ikke er i stand til at administrere muligheden inden for lovens grænser og blot ser det som en belejlig mulighed for at kradse penge ind til kommunekassen. FDM savner, at der er en voksen til stede, der kan sikre, at formålet med betalingsparkering er det rette og lovlige, siger Dennis Lange.
Manglende behov
FDMs undersøgelse viser også, at der især blandt de mindre kommuner er flere eksempler på, at der bliver pålagt forsvindende få afgifter om året.
– Her kan man jo argumentere for, at der slet ikke er behov for parkeringskontrol, og at de få parkeringsproblemer, der måtte være, kunne løses ved at lave enkelte parkeringsbåse de rette steder. Man får fornemmelsen af, at når først en kommune har indført parkeringskontrol, og måske endda også betalingsparkering, er det meget svært at tage den beslutning op til fornyet overvejelse, selvom behovet ikke længere eksisterer, siger Dennis Lange.
Har du brug for hjælp eller rådgivning?
Har du fået en parkeringsafgift, kan du som medlem få vurderet parkeringsafgiften og få rådgivning om det videre forløb. Vi hjælper dig med din klage, og i principielle tilfælde kan vi gå i retten med din sag.