Den ubetinget største faktor i bilbudgettet er værditabet. Historisk set har det været stabilt over den femårige periode, som de fleste danskere ejer deres biler i.
Der har tidligere været faktorer som økonomiske kriser og nye registreringsafgifter, men der har ikke i en menneskealder været så tumultariske omstændigheder omkring bilejerskabet som netop nu.
Den helt store joker er omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Hvilken hast kommer omstillingen i? Kommer biler fra Kina til at dominere markedet? Trykker politikerne på pauseknappen, hvis den europæiske bilindustri går i knæ? Det hele påvirker din bils værdi.
– I modsætning til de gode gamle dage, hvor efterspørgslen og udbuddet var relativt forudsigelige, er verden i dag en helt anden. EU tvinger gradvist bilproducenterne til at sælge elbiler gennem CO₂-krav, og med nye konkurrenter og vigende efterspørgsel har bilproducenterne for høj produktionskapacitet, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Han forudser, at vi som bilkøbere i de kommende år vil opleve, at bilmærkerne vil lancere slagtilbud og ofte justere deres priser for at holde salget oppe.
Priserne på nye biler falder
Der er tre hovedårsager til, at bilpriserne kommer til at falde mere, end vi har været vant til, fortæller René Tønder, der er strategisk rådgiver i AutoInc: elektrificering, teknologisk udvikling og Kina. To af de tre faktorer hænger sammen og kommer til at give billigere biler, også i Danmark.
– Elektrificeringen er et krav fra EU om lavere CO₂-udledning. Det gør, at bilfabrikkerne er presset til at sænke priserne på elbiler, dels for at konkurrere med kinesiske elbiler på vores marked, dels fordi deres salg i Kina er faldet markant, fordi kineserne selv har en overkapacitet af elbiler og derfor importerer færre biler, siger han.
Han peger også på, at den teknologiske udvikling, hvor bilerne i dag mere er styret af software, sensorer og teknik, gør, at de bliver hurtigere forældet end for 10-20 år siden. Dermed vil bilerne ligesom mobiltelefonerne tabe værdi hurtigere, end vi har været vant til.
![Mobiltelefon ligger på bagsædet af en bil.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/900px-mobil.jpg?itok=_9DQEQph)
2025 bliver et vildt år
Hvordan kommer man som bilejer gennem denne tumultariske tid med færrest mulige skrammer på pengepungen? FDMs Ilyas Dogru har nogle råd.
– Gensalgsværdien på biler er mere usikker end nogensinde, og som forbruger skal man forvente et større værditab. Et godt tip er derfor at vælge en bil, man kan beholde i en længere periode end tidligere, så det højere værditab kan afskrives over flere år, siger han. Hvis man har en bil, som allerede har haft et markant værditab, vil bilen have et relativt lavt værditab i de kommende år. I så fald kan man ifølge Ilyas Dogru med fordel vente med at skifte til elbil, til det helt rigtige tilbud viser sig.
Han påpeger også, at man kan vælge at privatlease sin næste bil, hvis man vil have vished om biløkonomien. Det gælder især for de bilister, der gerne vil skifte bil oftere end hvert femte år.
Han understreger også, at der ikke er entydige svar på, hvornår det kan betale sig at købe bil, for 2025 bliver et vildt år. EU’s strammere CO₂-krav i 2025 vil nemlig betyde, at der skal indregistreres flere elbiler i Europa. Men eftersom mange store europæiske markeder ikke er klar til at skifte til elbil, vil der komme nye elbiler med kampagnepriser i Danmark, og samtidig kommer brugtbilmarkedet til at blive invaderet af udenlandske elbiler, der ikke kan sælges i eksempelvis Spanien, Frankrig eller Italien.
– Vi forventer, at elbilerne kommer til at falde i pris i de kommende år, godt hjulpet af at batteripriserne falder. Så selvom man får et større værditab end ventet på den nuværende bil, kan man glæde sig over, at den næste bil bliver tilsvarende eller måske endda markant billigere, slutter Ilyas Dogru.
Derfor taber du ikke hele prisnedsættelsen
Værditab |
Oprindelig pris |
Ny og |
---|---|---|
Nypris |
400.000 kr. |
300.000 kr. |
Gensalgsværdi (efter fem år) |
200.000 kr. |
150.000 kr. |
Styrtdykker prisen på din bil? Ro på!
Mange bilejere har de seneste år oplevet, at prisen bliver sat gevaldigt ned på den bil, de lige har købt. Det er naturligvis ærgerligt, men måske kan det berolige, at tabet ikke er så stort, som det umiddelbart ser ud.
Mange tror, at man taber 100.000 kr., når bilmærkerne sænker prisen på den bil, man lige har købt, med 100.000 kr. Men når man ser det over en ejerperiode, vil bilen i forvejen tabe værdi af den oprindelige pris. Så en del af prisen er i forvejen „tabt“, når man har valgt at have bilen i eksempelvis fem år. Hvis man forventer et værditab på 50 pct. over fem år, bliver værditabet reelt 50.000 kr. højere, hvis bilens pris sættes 100.000 kr. ned, end hvis prisen ikke var sat ned.
Husk også på, at prisen afhænger af konkurrencesituationen på markedet. Så hvis en konkurrent sætter prisen ned, vil det også kunne påvirke gensalgsværdien for din bil i negativ retning.
Har du brug for rådgivning?
Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.