Kinesiske biler demonstrerer høj sikkerhed

Kinesiske bilmærker har for længst vist, at de laver nogle af de sikreste biler. I ny Euro NCAP-test demonstrerer de igen tårnhøj generel sikkerhed, og en svensk/kinesisk elbil opnår hidtil bedste karakter for sikkerheden for børn.

Crashtest af blå bil set fra siden
Bilist

Xpeng, BYD, Hongqi, Geely. Antallet af nye kinesiske bilmærker, der ruller ind på det europæiske marked, synes lige så lang, som den kinesiske mur.

Men hvor kvaliteten af biler fra Riget i Midten tidligere var langt under niveau, forholder det sig anderledes i dag. Det gælder også bilernes sikkerhed, hvor de kinesiske bilproducenter for længst har vist, at de her ligger blandt de bedste.

Det ses også i årets anden Euro NCAP-test, hvor fem af syv biler er kinesiske, hvilket understreger den enorme udvikling af den kinesiske bilindustri. Bilmoden har de senere år gjort SUV’erne til de mest populære biler. Omkring halvdelen af alle solgte biler på globalt plan var sidste år en SUV. Det er derfor ingen tilfældighed, at seks af puljens biler også er i SUV-klassen.

Sikkerhedsmæssigt er der ikke mange fingre at sætte på rundens syv biler, der alle kører de maksimale fem stjerner i hus. (Se bilerne i bunden af artiklen)

Smadret front af Hongqi E-HS9 efter crashtest
Som de testens seks øvrige biler er der de maksimale fem stjerner til den enorme kinesiske SUV Hongqi E-HS9. Sikkerheden i forhold til de bløde medtrafikanter er dog set bedre. (Foto: Euro NCAP)

Elbil har bedre sikkerhed

For danske bilkøbere er nogle af bilerne dog mere interessante end andre. Det gælder for eksempel den nye BYD Sealion 7, men også Cupra Terramar, der var en af finalisterne ved The Car of the Year 2025.

”De kinesiske bilproducenter har for længst vist, at de ikke går på kompromis med sikkerheden, og de europæiske konkurrenter skal derfor gøre sig umage, hvis de ikke vil blive kørt agterud af de nye bilmærker. Testens Audi og Cupra tager dog kampen op og opnår hver et flot resultat,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen og tilføjer:

”Testen viser også, at de nye elbiler i bund og grund har lettere ved at klare sig godt i sikkerhedstesten end biler med mere traditionel teknik. Det skyldes dels, at de ikke har en stor motor foran, som kan blive skubbet ind i kabinen, dels at det store batteri i bunden af bilen faktisk stabiliserer og beskytter bilen i tilfælde af en sidekollision.”

Crashtest af blå BYD Sealion 7 set fra siden
Som testens øvrige kinesiske biler imponerer den nye BYD Sealion 7 med en sikkerhed til fem store Euro NCAP-stjerner. (Foto: Euro NCAP)

Den sikreste bil for børn

Bedst samlet set klarer den store Polestar 3 sig. Ikke mindst når det kommer til kollisionssikkerheden for store og især små passagerer, giver den svensk/kinesiske SUV resten af feltet baghjul.

”Den store Polestar 3 imponerer med en tårnhøj sikkerhed. Ikke mindst i kategorien barnesikkerhed, hvor den scorer det hidtil højeste resultat i en Euro NCAP-test. BYD Sealion 7 opnår ganske vist samme resultat, men ser man på det samlede resultat, er det få biler, der kan matche Polestar 3 i sikkerhed. Selv over for bløde medtrafikanter er der tale om en sikker bil. Det er meget flot,” siger Søren W. Rasmussen.

Frontal crashtest af hvid Polestar 3
Polestar 3 imponerer med en tårnhøj sikkerhed. Bl.a. opnår den svensk/kinesiske SUV den hidtil bedste score i kategorien barnesikkerhed i en Euro NCAP-test. (Foto: Euro NCAP) 

Testens biler:

  • Audi A6: 5 Euro NCAP-stjerner (genberegning af Audi A5 2024)
  • BYD Sealion 7: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Cupra Terramar: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Geely EX5: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Hongqi E-HS9: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Jaecoo 7: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Polestar 3: 5 Euro NCAP-stjerner

Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Du må ikke gå på kompromis med sikkerheden. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og de forskellige sikkerhedssystemer.

Kontakt rådgivningen