Hele tre gange forsøgte forhandleren at rette op på manglen på den nye Jeep Compass, som Jeff Beck købte for 372.000 kr. i april 2022. Han konstaterede på første tur, at den trak til højre under kørslen, og reklamerede derfor med det samme til forhandleren.
Her var beskeden, at højredrejningen skyldtes vejens hældning.
Ved to yderligere reklamationer og målinger var beskeden den samme: at bilen kørte, som den skulle.
– De prøvede flere gange at overbevise mig om, at fejlen skyldtes vejens hældning og måden, jeg kørte bilen på. Men uanset hvilken retning vejen hældede, så trak bilen mod højre. Første gang stolede jeg selvfølgelig på de professionelle, men til sidst følte jeg, at jeg var gift med en bil, jeg ikke kunne komme af med, for de accepterede ikke, at den havde fejl, og jeg ville jo ikke sælge den videre i ond tro, siger Jeff Beck.
Fik medhold i ankenævn
En specialtest hos FDM viste, at bilen havde en skæv såkaldt cambervinkel, der fik den til konstant at trække til højre, og at rattet sad skævt, når bilen skulle køre ligeud.
Bilkøberen ønskede nu at ophæve købet, men det ville forhandleren ikke gå med til, så sagen endte i Ankenævn for biler.
Her blev der foretaget endnu en uvildig test, der også konstaterede, at bilen kørte mod højre. Slid på indersiden af venstre fordæk viste også, at cambervinklen var for stor, og det forårsager, at bilen trækker til siden.
Ankenævnet gav bilkøberen medhold, men forhandleren ville ikke anerkende afgørelsen og søgte om at få sagen genoptaget, hvilket blev afvist. Derefter skal forhandleren nægte at efterleve afgørelsen igen, ellers bliver afgørelsen bindende, men det gjorde han ikke.
Tålmodighed blev belønnet
Da Jeff nu stod med en afgørelse, blev han overrasket, da forhandleren stævnede ham til byretten. FDM hjalp Jeff med sagen, hvor forhandlerens retssag blev afvist, da afgørelsen fra Ankenævn for biler allerede var bindende. Forhandleren var derfor forpligtet til at købe bilen tilbage til købsprisen minus 1,75 kr. pr. kørt km.
– Når bilens mangel konstateres inden for et år efter købet, må man formode, at den var til stede ved leveringen. Det siger købeloven. Herefter er det op til sælger at afhjælpe manglen inden for rimelig tid. I dette tilfælde blev der gjort hele tre forsøg, uden at det hjalp, så det er kun rimeligt, at købet skulle gå tilbage. Bilkøberen har været endog meget tålmodig, påpeger advokat i FDM Michael Ern Nielsen, der hjalp medlemmet med sagen.
Han var også med til at aflevere bilen til en ganske misfornøjet forhandler, der gennemgik bilen med en tættekam for at finde eventuelle små fejl og buler, hvor værdien heraf skulle fratrækkes beløbet, som Jeff skulle have tilbage.
– Ved ophævelse af købet sker der et fradrag for den nytte, som forbrugeren har haft af bilen. Det var også sket i denne sag, og vi afviste derfor, at der skulle ske et yderligere fradrag, siger advokat Michael Ern Nielsen.
Jeff Beck er derimod glad for ikke at have sin Jeep efter en sag, der varede to et halvt år.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.