Kører bilen i vandet – sådan slipper du sikkert ud

Heldigvis er det meget få bilister, der oplever at køre i vandet, så bilen kan synke. Men det sker – og risikoen bliver større med det stadig vildere vejr. Så hvad skal man gøre, hvis uheldet er ude? Det har tyske ADAC undersøgt, og de anbefaler, at man både holder hovedet koldt og skynder sig ud på samme tid. 

Bil kører i vandet under test, hvor redningsfartøjer holder klar
Bilist

Det kan give enhver bilist hjertebanken. Tanken om, at man på en havn sætter bilen i det forkerte gear eller træder på den forkerte pedal, og pludselig ender bilen i vandet. Synker den straks? Skal man åbne døren eller vinduet? Hvor lang tid har man, og kan man overhovedet komme ud?

Spørgsmålene er mange, og for at få et godt svar har FDMs søsterklub ADAC kørt en benzinbil og en elbil i vandet. Formålet er at finde ud af, hvordan man skal agere i situationen, hvordan bilen reagerer, og om der er forskel på elbiler og benzinbiler, når de er „på dybt vand“.

Baggrunden er trist og bekymrende. I Danmark har Beredskabsstyrelsen ikke tal på, hvor mange biler der kører i vandet. Men ADAC kender til 33 tilfælde fra 2024 i Tyskland, hvor i alt 11 personer mistede livet. Her var det ikke mareridtet fra havnen, der var situationen.

I ni af tilfældene endte bilen i „stående vand“ – f.eks. en sø eller dam. Og i hele 20 tilfælde endte ulykken i vand i bevægelse som f.eks. en flod eller en kanal.

Video: Sådan foregik testen

Større risiko for at køre i vandet

Netop de 20 tilfælde bekymrer. For de skyldes, at der i Europa kommer stadig flere tilfælde af voldsomt vejr, der blandt andet forårsager oversvømmelse. Sidste sommer blev lande som Tyskland, Østrig, Italien, Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn ramt af voldsomme oversvømmelser. Og i den spanske by Valencia druknede bilister i parkeringskældre, hvor de blev fanget af de pludseligt strømmende vandmasser.

Scenariet, hvor man kører i havnen, fylder måske mest hos de fleste, men det er ikke det mest sandsynlige. Ofte „falder“ bilen nemlig ikke i vandet, men den kører ud i det. F.eks. hvor bilen skrider ud i vandet i forbindelse med en ulykke. Her viser svenske studier ifølge ADAC, at kun 8 pct. af de døde i disse tilfælde var alvorligt skadede i de sunkne biler. De andre druknede i bilen – og i 65 pct. af tilfældene var vandet mindre end to meter dybt.

Samtidig viser en canadisk undersøgelse af bilisters viden om, hvad man skal gøre, hvis bilen kører i vandet, at de undervurderer faren. 72 pct. af de adspurgte tog fejl af, hvor lang tid der går, før bilen synker. Dem, der troede, de havde kort tid, ville gå i panik, og dem, der troede på længere tid, mente, at de havde tid til f.eks. at lave alarmopkald. Begge dele uhensigtsmæssige i situationen.

Fører redder sig ud af sideruden i en elbil, der er kørt i vandet
Test af elbil: En elbil køres ud i vandet med en person ombord. Testen skal undersøge, om elruderne fortsat virker, og om man kan rulle ruderne ned og komme ud den vej. Det kunne man! Testen viste også, at der ikke var fare for elektrisk stød eller lignende. Føreren slap fint ud ad sideruden, før bilen sank.

Bilen synker efter 3-4 minutter

Alt dette kaster ADAC’s tests lys over. Her er udgangspunktet, at testbilerne kører ud i vandet ad en rampe. I virkeligheden kan bilen naturligvis ramme vandet på anden vis, og så kan resultaterne og rådene til at sikre sig være anderledes. Men går det som i testen, tager det 3-4 minutter, før bilen synker. ADAC’s råd er dog, at man kommer ud af bilen inden for det første minut.

Fremgangsmåden er, at man åbner sikkerhedsselen og ruller sideruderne ned hurtigst muligt. Er der børn med, redder man dem ud ad førerens siderude først. Derefter „stiger“ man selv ud ad det åbne vindue.

Den gode erfaring er, at elruderne fungerer, selvom bilen er i vand. Men kan man ikke åbne ruderne, er den bekymrende konklusion, at det er meget svært at smadre dem, medmindre man har særlige redskaber. Og hvis bilen har forstærkede ruder, skal man ikke regne med at kunne smadre dem overhovedet.

Hvid bil er ved at synke til bunds, efter at den er kørt i vandet
Test af benzinbil: En benzinbil køres i vandet. Det antages, at elruderne ikke virker. Bilen er udstyret med dobbeltglas, og føreren skal smadre ruden ved at forsøge sig med en række hjælpeværktøjer. Det viste sig, at ruden ikke kunne knuses nok, til at man kunne komme ud den vej, og føreren måtte derfor vente på, at trykket var udlignet, så døren kunne åbnes. Det tog over fire minutter, hvoraf de sidste 1,5 minutter var med hovedet under vand – han havde dog ilt med.

Seler, ruder, passagerer, ud!

Sidder man i bilen, når den synker til bunds, er udsigterne til gengæld ikke gode. Nogle tror, at man blot skal blive siddende og lade vandet sive ind, så man til sidst kan åbne dørene og stige ud.

ADAC’s test viser dog, at trykket først er udlignet efter 4,36 minutter – og på det tidspunkt har ens hoved været under vand i 1,37 minutter, og de færreste kan holde vejret og holde hovedet koldt så længe.

Det vigtigste er dog, at man er forberedt. Både så man kan undgå panik, og så man ved, hvad man skal gøre. ADAC anbefaler derfor, at man mentalt øver proceduren: seler, ruder, passagerer, ud!

Konklusioner fra testen

Det er ikke farligere at køre i vandet i en elbil end i en benzinbil, viser ADAC’s test. I begge tilfælde skal man dog søge ud af bilens sideruder så hurtigt som muligt. Ellers viste testen at:    

  • Elbiler og benzinbiler opfører sig ret ens, efter at de har ramt vandet.
  • Det tager mellem tre og fire minutter, før bilen er sunket helt. Tiden afhænger af, hvilke vinduer og døre der åbnes.
  • Der er ikke risiko for, at højvoltsbatteriet i en elbil giver stød. Alt efterfølgende arbejde med bilen skal dog følge proceduren for arbejde med forulykkede elbiler, herunder en frakobling af batteriet.
  • Der er ikke risiko for overophedning af elbilens højvoltssystem, men der blev målt varmeudvikling omkring 12-voltssystemets sikringsboks.
  • 12-voltssystemet var i funktion under hele testen – selv efter at bilen havde været over 10 minutter i vandet.
  • Nødhammer virker fint over og under vand på almindelige sideruder. Den er dog ikke i stand til at knuse ruden, hvis det er en dobbeltlamineret siderude.
  • Ruder med dobbelt glaslag er gode til at isolere mod støj, og de sikrer mod indbrud i bilen. Men de er så godt som umulige at smadre inde fra kabinen uanset metoden.
  • Der går over fire minutter, før der er sket en trykudligning mellem kabinen og vandet udenfor, hvorefter døren kan åbnes. På det tidspunkt har hovedet været under vand i 1 minut og 37 sekunder. Man skal derfor ikke afvente, at bilen er fyldt med vand.
Bil kører i vandet under test
Testen er gennemført af ADAC i samarbejde med flere bilklubber, heriblandt FDM. Når en så stor test skal afvikles, træder det helt store maskineri i gang med bl.a. ambulancer og redningsmandskab – hvis nu noget skulle gå galt ...

Stor forskel på ruder

Nye biler er i dag udstyret med forskellige typer sideruder, alt efter hvilken model og hvilket udstyrsniveau der er tale om. Ofte er elbiler udstyret med sideruder med dobbeltglas eller lamineret glas, som det også kaldes. Der findes flere forskellige opbygninger af glasset, men testen viser, at det kun er enkeltglas, der kan smadres, mens de laminerede sideruder ikke kan smadres. Et symbol i glassets hjørne viser, hvilken type af ruder ens bil er udstyret med.

Mærke på bilrude

Det betyder symbolerne

Romertallet i koden er opdelt i en klassificering:
I = sikkerhedsglas
I/P = sikkerhedsglas + tonet (coated)
II eller // = lamineret glas
II/P = lamineret glas + tonet (coated)
III = hærdet, lamineret glas med ekstra styrke
III/P = hærdet, lamineret glas med ekstra styrke + tonet (coated)

Testen viser, at det kun er glas med koden I eller I/P, der kan smadres fra kabinen. 

Vil du blive bedre bag rattet?​​​

FDM tilbyder målrettede kurser i køreteknik til både bil, MC, campingvogn og trailer. Som medlem får du naturligvis rabat.

Bestil kørekurser