Den 26. maj 2019 skal vi til stemmeurnerne og vælge de 13 – eller måske 14 – danske politikere, der de næste fem år vil være de folkevalgte danske stemmer i EU.
Siden 1980’erne, da Europa-Parlamentet blev kaldt et Mickey Mouse-parlament, er det blevet stadig stærkere og vigtigere, når det gælder indflydelse på de beslutninger, som EU tager.
Stor indflydelse på europæiske forbrugere
I det store EU-maskineri er det ofte i Europa-Parlamentet, at forbrugernes interesser bliver mest synlige i den EU-politiske proces. Det var eksempelvis her, at en særlig undersøgelse af VW-diesel-skandalen fandt sted og ledte til nye, strammere regler for miljøgodkendelse af biler.
Det er også her, at det er lykkedes at få fokus på kilometersnyd med brugte biler, og senest er det her, slaget om de mange data i nye biler bliver udkæmpet.
Europa-Parlamentet har med andre ord meget stor indflydelse på rigtig mange regler, der måske i dagligdagen af forbrugerne og bilisterne ses som nationale
Europa-Parlamentet har med andre ord meget stor indflydelse på rigtig mange regler, der måske i dagligdagen af forbrugerne og bilisterne ses som nationale, men i virkeligheden er besluttet i fællesskab i EU.
FDM er i tæt dialog med parlamentsmedlemmer
I FDM er vi først og fremmest i dialog med europaparlamentarikerne gennem bilklubbernes paraplyorganisation FIA’s EU-kontor. Men både i forbindelse med dieselskandalen og dataproblematikken fremmer FDM direkte de danske bilisters synspunkter.
Vi har i forbindelse med EP-valgkampen sammen med en række interessenter sat fokus på bilisternes ret til at bestemme over egne bildata. Det er en sag, der kan få meget stor negativ økonomisk betydning for de europæiske bilister og eftermarkedet, hvis ikke EU griber ind. Derfor er det en sag, vi håber, at de nyvalgte MEP’er vil arbejde videre med i den kommende valgperiode.
Læs også: EU-parlamentarikere vil sikre adgang til bilens data
Manifest for mobilitet
Også på fælleseuropæisk niveau er FDM aktiv gennem FIA. Her kommunikeres en række synspunkter til de kommende MEP’er i form af et såkaldt manifest for mobilitet.
Heri peger vi på seks væsentlige fokuspunkter, som Europa-Parlamentet opfordres til at arbejde videre med. Det handler om at:
- Sætte forbrugerne i centrum af lovgivning
- Øge trafiksikkerheden
- Sikre retten til egne data
- Fremme grøn omstilling
- Skabe innovation
- Gøre det nemmere at være rejsende i EU
Der er derfor mange gode grunde til, at du ser europaparlamentsvalget som en mulighed for på europæisk niveau at præge de rammebetingelser, vi som bilister og forbrugere er underlagt.
Ikke mindst for den grønne omstilling er det der, regler, som faktisk kan flytte den europæiske bilindustri i en grønnere retning, skabes.