Der er lagt op til en hård kamp om kunderne i år, når nogle af Danmarks mest populære bilmodeller skifter ham næsten samtidig. Udover denne nye Seat Ibiza er der også nye generationer af Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra, Toyota Yaris og VW Polo på vej til Danmark.
Motor mener:
Flot design, lækre køreegenskaber og fin teknik. Stor ros til Seat for at gøre sikkerhedsudstyret til standard i alle udgaver
Og her ser det ud til, at den nye Seat Ibiza har fået sig et godt udgangspunkt, for bilen er som første model fra Volkswagen-koncernen baseret på den helt nye platform, A0.
Dermed er der åbnet mulighed for at integrere al den nye teknik, koncernen har udviklet, og det har spanierne benyttet sig af i stor stil.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af minibilerne Hyundai i20, Mazda 2, Skoda Fabia og VW Polo
Alle udgaver er således udstyret med avanceret sikkerhedsudstyr som f.eks. en automatisk nødbremse, der kan kombineres med en velfungerende aktiv fartpilot. Vi ser også de nye trecylindrede turbomotorer, der både sørger for en pæn benzinøkonomi og et godt antrit.
Endelig byder Ibiza sig til med et avanceret multimedie-anlæg, der kan håndtere både internet, stort set alle smartphones, navigationsanlæg og i topudgaverne et fantastisk lydanlæg, hvor Seat samarbejder med Beats Audio.
Lidt større indvendigt
Den nye generation af Ibiza er hverken vokset i størrelse eller faldet i vægt. Men fabrikken har til gengæld formået at udnytte de eksisterende rammer markant bedre. Med en lidt længere akselafstand er pladsen i bilen forøget, og den nye platform har gjort det muligt at levere Ibiza med langt større hjul end før. Det får den til at se en hel del større ud, og det giver formidable køreegenskaber.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af en af de store nyheder i miniklassen Kia Rio
Førerpladsen er indrammet af et instrumentbord med et stramt og enkelt design, hvor et farvet panel både liver op og leverer et lidt mere eksklusivt design. I midten er der mulighed for at tilkøbe en 8-tommer farveskærm af samme type, som bl.a. findes i den nye Seat Leon og VW Golf.
Bagsædepladsen er naturligvis ikke bilens stærkeste side, men et par voksne kan snige sig ind på bagsædet, og op til tre børn få udmærket plads. Bagagerummet er vokset en smule og rummer nu 355 liter.
Avanceret ekstraudstyr
I forhold til den gamle Ibiza er der nu kommet masser af lækkert udstyr på programmet. En del af det følger de fire udstyrsniveauer Reference, Style, FR og XCellence, mens andet skal købes i løs vægt.
Nyt er en aktiv fartpilot, der virker helt ned til 0 km/t., hvis man har valgt en udgave med automatgear, og nyt er også muligheden for at tilkøbe nøglefri betjening af bilen og LED for- og baglygter.
LÆS OGSÅ: Stortest af den grønne minibil Suzuki Baleno
Nyt er også, at der er kommet Apple CarPlay og Android Auto på programmet, så man kan styre sin smartphone direkte fra skærmen på instrumentbordet. Og er telefonen forberedt til det, kan du tilkøbe trådløs opladning, opladningen foregår i rummet foran gearstangen.
Den første prøvekørsel af Seat Ibiza afslørede en velfungerende bil med en flot, afbalanceret undervogn. Og særligt styretøjet virker lækkert afstemt, så man hele tiden har en god følelse af bilens placering på vejen. Men også kombinationen af speeder, kobling og gearskift er i lækker mekanisk harmoni, og på den måde er det en stor fornøjelse at køre i Seat Ibiza.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Opel Corsa
I forhold til den gamle Ibiza kommer den nye udgave kun i denne ene karrosserivariant med fem døre. Vi skal derfor ikke vente os en stationcar af Ibiza, men til gengæld kommer der en let forhøjet udgave i form af crossoveren Arona, som præsenteres til august i år.