LISSABON Verden er i vækst, og det betyder, at bilkøbere verden over har fået flere penge mellem hænderne. Og tilsyneladende er der også stor vilje til at bruge en del af dem på biler, der ikke nødvendigvis skal give mest mulig bil for pengene.
I stedet købes biler, der udstråler livsstil, design og lækkerhed. Alle bilmærker melder derfor om stigende efterspørgsel efter nye, høje modebiler. Hos tyske BMW er efterspørgslen efter denne type biler faktisk blevet så stor, at hver tredje bil fra BMW nu er af den forhøjede X-type.
Motor mener
Er du til biler, der ikke nødvendigvis skal være så store og praktiske som muligt, men i stedet vedkommende og lækre, så er BMW X2 et oplagt valg. X2 har ovenikøbet klassens ubetinget bedste køreegenskaber.
Men de nyeste kunder til de nye modebiler er ikke tilfredse blot bilen er stor og høj, de vil samtidig have mode og design. Og det er lige præcis her, at BMW nu ønsker at få en del af kagen.
Med få midler har man ombygget den klassisk udseende BMW X1 til den nye X2, der med friske linjer og smarte detaljer, skal fange de nye bilkøbere. Konkurrenterne er biler som Jaguar E-Pace og Volvo XC40, og her er i det i alle tilfælde de ydre former, der tæller mere end den praktiske værdi.
Vores testbil var pænt udstyret og kostede lige under en million, men havde f.eks. stadig ikke soltag.
Først og fremmest har designerne gjort X2 lidt kortere og lidt lavere end udgangspunktet. Og med en smart front, unikke skærmkanter og enorme udstødningsrør er det faktisk lykkedes at skabe en bil, der skiller sig ud fra de mere traditionelle X-modeller fra BMW.
VIDEO: Tag med på tur i BMW X2
OK – det er ikke fordi, designerne er gået amok, men hos BMW er det stort, når den velkendte grill i fronten får nye former, og når der pludselig dukker et BMW-emblem op på C-stolpen. De ændrede ydre mål giver samtidig bilen et ret flot ydre, og så må man leve med, at bagagerummet er blevet lidt mindre, og at udsynet fra bagsædet er beskåret kraftigt.
Firehjultræk eller forhjulstræk
X2 dukker allerede op i Danmark i midten af marts, men i første omgang kun i tre versioner. Den billigste er en benziner med forhjulstræk og en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse til lige under en halv mio. kr.
De to andre har hver sin udgave af den firecylindrede toliters dieselmotor med firehjulstræk og det fine ottetrins automatgear, og fås til lige under 600 og 700.000 kr.
Læs også forpremiere på Volvo XC40
Det er umiddelbart konkurrencedygtige priser, men som altid kan man hurtigt komme til at tilkøbe ekstraudstyr for et par hundrede tusinde kroner, blot for at få det, der ligger lige til højrebenet. Vores testbil var pænt udstyret og kostede lige under en million, men havde f.eks. stadig ikke soltag.
Lækker kabine
Prisen er altså ikke i den lave ende, men X2 opleves også som en af de bedst byggede biler i klassen. Interiøret er af meget høj kvalitet, og den oplevede finish er helt i top med en flot kombination af lækre materialer.
Instrumentbordet er stort set magen til det, vi kender fra X1, men kan personaliseres med valg af paneler efter eget valg. Som noget nyt er der kommet mulighed for at tilkøbe trådløs opladning af mobiltelefonen.
Men det ligner ikke BMW, at man har udformet laderen, så der ikke er plads til en moderne iPhone i Plus-størrelse. Ellers er funktionaliteten yderst gennemtænkt.
Suveræne køreegenskaber
Det store spørgsmål er naturligvis: Hvordan kører den? Det er ikke helt let at svare på, for bilerne på vores prøvekørsel var helt anderledes, end dem man får, hvis man køber en grundversion i Danmark.
De præsenterede biler havde sportsundervogn, M-styretøj, sportsgearkasse og store 19-tommer hjul. Og den kombination fungerer helt vildt godt, kunne vi konstatere.
Læs også Motors forpremiere på Jaguar E-Pace
Der er ikke andre biler i denne klasse, der kan præstere så lækre egenskaber gennem kurver og sving. Styretøjet er præcist, krængningen er minimal, og vejgrebet er stramt. Den nye X2 kører ganske enkelt som en drøm.
Men vi må give denne karakter med forbehold, da de omtalte tilvalg på denne bil tangerede 200.000 kr. En dansk udgave kører næppe lige så godt, men det må vi vente med at få svaret på, til vi ser den i Danmark på danske plader senere på året.
Udover det nævnte udstyr havde vores testbil også en adaptiv fartpilot, der virker helt ned til stilstand. Den fungerer fint. Bilen kan ikke selv holde sporet som f.eks. Volvo XC40, men den advarer med rystelser i rattet, hvis man utilsigtet passerer en af vognbanelinjerne.
Pladsen imponerer ikke
Ved forsæderne er der rimelig plads, men man mærker, at X2 er blevet lidt lavere, og bl.a. er forruden ret lille. Det giver en mere kompakt fornemmelse end i mange andre biler.
Ved bagsædet er der kun lige akkurat plads til to voksne, og særligt knæpladsen er kneben. Loftshøjden er rimelig, men udsynet er begrænset af de ret små sideruder i bagdørene. En stor C-stolpe stjæler både udsyn og lysindfald. Der er friskluftdyser mellem forsæderne.
Bagagerummet er reduceret som følge af den mindre totallængde, og med 470 liter i stedet for 505 liter i X1, må man også her tåle en noget mindre brugsværdi.
Men kan man leve med det, venter en bil med et flot udseende, forbilledlige køreegenskaber og en dejlig oplevelse af kabinen. Det skal nok bane vejen for en stor succes for den nye BMW X2 – også i Danmark.
BMW X2
sDrive20i aut. xDrive20d aut. xDrive25d aut.
192 hk 190 hk 231 hk
489.214 kr. 576.544 kr. 696.190 kr.