Honda Jazz - nu med mere swing

Hondas mini er opgraderet med en stærk 130 hestes motor og har fået et kosmetisk facelift. Desværre er motoren i gammel Honda-stil: lavt gearet og støjende.

Honda Jazz set forfra
Forpremiere

Stærke motorer og hurtigt antrit er traditionelle Honda-værdier. Det har mærkets mindste model, Jazz, lige knap kunnet leve op til med sin 102-hestes 1.3-benzinmotor.

Det bliver der i april rådet bod på, når mærkets 1.5-benzin med hele 130 hestekræfter sætter markant mere swing i Jazz’en.

Lydbilledet er temmelig anstrengende ved motorvejsfart. Ikke nogen god pendlerbil.

Den stærke motor er virkelig livlig, giver følelsen af fart og den officielle 0-100-tid er nede på blot 8,7 sekunder.

Læs også Motors test af VW Polo

Motor mener

1.5-motoren i Honda Jazz er stærk og livlig, men også støjende og anstrengende at høre på. Faceliftet i sig selv er ligegyldigt.

Men vellykket er det ikke. Trods seks (manuelle) gear er bilen umanerlig lavt gearet.

Man leder efter et højere gear, selvom man er i sjette, og lydbilledet er temmelig anstrengende ved motorvejsfart. Ikke nogen god pendlerbil.

Jazz 1.5 fås også med automatgear (CVT), men den har Motor endnu ikke prøvet.

1.5-motoren klarer officielt 16,9 km pr. liter. Med CVT-gear (plus ca. 15.000 kr.) er benzinøkonomien bedre: 18,5 km/l.

Honda Jazz bagfra
Bagfra er den kosmetiske fornyelse mest tydelig. Et panel nederst er forsvundet, og i stedet er der kommet en mørk ’diffuser’. Det giver et lidt mere dynamisk udtryk.

Partikelfilter lader vente på sig

Selv om kombinationen af bil og motor er helt ny, ankommer Jazz 1.5 på en ældre typegodkendelse fra før 1. september 2017. Det betyder, at bilen i første omgang er sluppet for partikelfilter, som fra nu af reelt er et krav til benzinbiler med direkte indsprøjtning.

Men filteret er på vej, forklarer Honda. Det kommer på bilen midt i 2018. Fra 2019 gælder det også 1.3-motoren.

Læs også Motors test af Seat Arona - minibil på lange ben

Honda Jazz i fart.
Honda Jazz er med den store motor blevet en ’ægte’ Honda hvad angår præstationer. Det gælder desværre også motorstøj. Grill’en er ændret i den faceliftede udgave.

Samtidig med den nye motor får alle Jazz-varianter et facelift. Det er dog rent kosmetisk og begrænser sig til mindre modifikationer af grill’en og den nederste del af bagpartiet. 

Med den nye motor koster Jazz fra 197.000 kr. Det er en del mere end 1.3’erens startpris på 154.000 kr., men samtidig går man et udstyrsniveau op.

Honda Jazz på FDM Biler.dk

Honda Jazz fra siden

Honda Jazz

16,9 km/l
Benzin
196.480 kr.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cylindre
  • CO2 udledning
    124 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Acc. (0-100)
    8,7 sek.
  • Bagagerum
    354 liter
  • Akselafstand
    253 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / /
  • Mål
    L:399 cm B:169 cm H:153 cm

Sikkerhed

2015
Luk