Fra Danmark til England i elbil

Reportage: Kan man køre fra København til London i en Tesla? Det eksperiment var Høje-Taastrup Kommune gået sammen med to Teslaejere om at afprøve. FDM tog med på turen.

Nyt om biler

Vejret var perfekt til kørsel da første tesla-hold rullede af sted fra Høje-Taastrup mod London. Første stop var Odense for at møde det andet Tesla-hold, så bilerne kunne følges resten af turen, og samtidig var der lejlighed til at oplade batteriet en smule.

For at de to hold kunne være i kontakt og planlægge i forhold til rækkevidde og opladninger, havde chaufførerne hver sin walkie talkie - en ikke særlig high tech løsning i to super moderne elbiler, men til gengæld var det praktisk og gratis. Inden turens start havde arrangørerne dog nøje noteret ladestandere langs ruten og sikret overnatning med ladningsmulighed.

LÆS OGSÅ: FDM kører til London i Tesla elbil

Af sted på autobahn

Første stop var i Flensborg, hvor begge biler ladede i ca. halvanden time på en almindelig lader. Derefter stoppede vi ved Tesla-værkstedet i Hamborg, hvor bilerne igen fik strøm.

Det var måske ikke strengt nødvendigt at gøre det ekstra stop i Hamborg, hvor laderne desuden lå et stykke fra motorvejen, men det var for at være på den sikre side i bestræbelserne på at nå hele vejene til Bremen. Opladningen fik dog den positive afledte effekt, at der var strøm nok til at teste Teslaen og køre i højere fart på nogle af Tyskands berømte motorvejsstrækninger med fri hastighed.

Næsten hele turen fra Høje-Taastrup til Bremen blev imidlertid kørt med en hastighed på omkring 90-100 km/t. i læ bag lastbiler og busser i den inderste vognbane for at økonomisere med kræfterne. Det stod i skarp kontrast til de mange store BMW'er og Audier - som Teslaen gerne vil konkurrere med - der overhalede én efter én. Der var derfor noget unaturligt ved, at den store elegante og hurtige bil, i bestræbelserne på at øge rækkevidden, ikke kunne få lov til at udleve sit fulde potentiale.

Mange opladninger

Vi ankom kl. 19 til vores hotel i Bremen, som var valgt, fordi der var ladestandere, og bilerne derved kunne lade fuldt op i løbet af natten. Pladserne ved ladestanderne var dog optaget af alt andet end elbiler da vi ankom, og det tog et stykke tid at få bilerne fjernet, så Teslaerne kunne blive sat til opladning. Den slags problemer oplevede vi flere gange på turen.

Næste morgen kl. 8 kørte vi videre til Zevennaar i Holland, hvor to superchargere blev sat i brug, inden vi kørte videre til Teslas Europæiske fabrik, hvor der ventede en omgang almindelig opladning. Herefter igen en gang supercharge 150 km væk for at kunne nå hele vejen til Calais i Frankrig, hvor vi skulle med biltoget i tunnellen til England. Vi turde dog alligevel ikke løbe an på opladningsmulighed på den anden side af den engelske kanal, så vi valgte at oplade en times tid i den Belgiske by Gent, og derfra kunne vi nå hele vejen til London. Vi ankom til vores destination kl. 1 om natten engelsk tid – endnu et hotel med opladningsmuligheder, som var mere besværlige i praksis end i teori – med ca. 50 km tilbage på batteriet.

Stort tidsforbrug

Hele turen tog omkring 40 timer, hvis man medregner overnatningen i Bremen. Undervejs fra Høje-Taastrup standsede vi syv gange for at lade, hvilket viste, at Teslaen endnu ikke er et reelt alternativ til en traditionel brændstofbil, når det gælder længere ture f.eks. på ferie i Europa. Gennemsnitsfarten er lav, rækkevidden på ladningerne er ikke tilstrækkelig, og oplademulighederne er typisk placeret et stykke væk fra motorvejene.

I en traditionel brændstofbil ville turen tage væsentlig kortere tid. Omvendt blev der ikke brugt en krone på batteriladning, da det var gratis, hvor vi stoppede. Men det kan man ikke nødvendigvis løbe an på. Havde vi skulle betale, ville de samlede omkostninger til de ca. 300 kWh, vi brugte, have været ca. 300 kr.

Det større batteri i Teslaen, der koster et sted mellem 600.000 kr. og 850.000 kr. uden afgifter, gør bilen mere brugbar i forhold til rækkevidde. Men den er mange penge for en løsning, der ikke erstatter traditionelle brændstofbiler.

Indrømmet, Teslaen er en fantastisk bil med elegance og gode køreegenskaber, og har man ikke brug for at køre over længere strækninger, er bilen fuldt ud funktionsdygtig som brændstofbiler. Det var uanset tidsforbruget en fornøjelse at være med på turen i den næsten lydløse bil. Alle vegne kom vi, stimlede nysgerrige folk omkring bilen og de stolte teslaejere fortalte beredvilligt om bilerne.

LÆS MERE: Se Motors minitest af Teslaen