
Ud over det Smart-typiske med masser ”event”, denne gang inklusive flere beachvolley-hold, havde Daimlers karismatiske koncernchef Dieter Zetsche smidt Mercedes-slipset og var trukket i jeans og åbnede festen.
Og det var en stor dag for Smart. Efter flere forsinkelser er mærkets hidtidig eneste model, den ikoniske Fortwo, klar i en ny generation efter syv år med forgængeren og et hav af konceptbiler.
Forfour er tilbage

Både Fortwo og Forfour har hækmotor og baghjulstræk, eksakt som Renault Twingo, som Smarterne er udviklet sammen med.
80 cm gør forskellen
De to Smart-varianter er grundlæggende ens denne gang. Forfour er forlænget 80 cm i totallængde og 62 cm akselafstand for at give plads til bagsædet. Alligevel er Forfour noget kortere end første generation.

Forfour har samme akselafstand som Twingo, men er ti cm kortere.
Den lille Fortwo har bevaret sin længde på 2,69 meter, men er vokset ti cm i bredden. Og det ses og mærkes.
Sammen med et nyt design får det bilen til at fremtræde mere solid og voksen end nuttet som hidtil. I kabinen er det en stor forbedring, at to voksne ikke længere har hinanden så tæt til bords.

Tre gange tre cylindre
Tre benzinmotorer tilbydes, alle med tre cylindre. Der er ydelser på 60, 71 og 90 hk. Som minimum er den sidste – med turbo - af Renault-herkomst.
Der bliver valg mellem manuel gearkasse og en sekstrins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse – formentlig også fra Renault.

Kommer som elbil
Senere kommer en ren elversion, som det også har været tilfældet med den nuværende generation.
De danske priser er ikke offentliggjort endnu. Men ud fra udsagn fra den danske importør, Mercedes-Benz Danmark, om at Smart bliver konkurrencedygtig – og ikke med Fiat 500 eller Mini, men snarere Toyota Aygo - anslår Motor, at det må betyde priser på omkring 90.000 kr. for billigste Fortwo og 110.000 kr. for billigste Forfour.

SE OGSÅ: Bilen der kan vende på en tallerken
