Fisker prøver atter - nu med elbil

Danske Henrik Fisker er gået i gang med sit fjerde projekt med luksusbiler i USA. Den nyeste, der skal vises næste år, bliver en ren elbil.

Konceptbilen Fisker Emotion
Nyt om biler

Fjerde gang er måske lykkens gang for den danske bilmand Henrik Fisker. Han kaster sig i hvert fald ud i endnu et bileventyr, der går ud på at skabe luksusbiler med hans signatur.

Henrik Fisker – med en fortid som designer hos bl.a. BMW og Aston Martin - har stiftet Fisker Inc., der ifølge Fisker selv vil præsentere en elektrisk luksusbil i anden halvdel af 2017. Produktionen skulle så begynde sidst i 2018 eller først i 2019.

Henrik Fisker er uddannet bildesigner og har skabt roste biler hos bl.a. BMW og Aston Martin. Som selvstændig i USA har der været store bump på vejen. Foto: Fisker Automotive
Henrik Fisker er uddannet bildesigner og har skabt roste biler hos bl.a. BMW og Aston Martin. Som selvstændig i USA har der været store bump på vejen. Foto: Fisker Automotive

- Den vil, når I ser den, se fuldstændig anderledes ud, siger Fisker til nyhedsbureauet Bloomberg.

 

Åndelig efterfølger til Karma

Han betegner den kommende bil som en åndelig efterfølger for Fisker Karma – en opladningshybrid fra 2012.

- Den vil blive sportslig og rummelig. Og vi vil gøre den smuk. Der er ingen undskyldning for at lave en grim bil, selv ikke med ny teknologi. Så den vil absolut have nogle af mine signatur-elementer.

Elbil med egne batterier

Den nye Fisker-bil bliver elektrisk og vil få en rækkevidde på omkring 640 km. Andre kilder oplyser 700 km.

De afgørende batterier vil Fisker selv skabe i et andet nystartet firma, Fisker Nanotech. Direktøren for det nye batterifirma ’håber’ at det kan udvikle batterier med hidtil uset rækkevidde og holdbarhed. Målet er på et tidspunkt at sælge teknologien til andre bilproducenter.

Hemmeligheden skulle være en ny måde at pakke cellerne på og letvægtsmateriale i batteripakken. 

Fisker Karma havde en særdeles markant grill og generelt meget roste linjer. Den kommende Fisker-bil kan have en del ligheder med Karma. Foto: Torben Arent
Fisker Karma havde en særdeles markant grill og generelt meget roste linjer. Den kommende Fisker-bil kan have en del ligheder med Karma. Foto: Torben Arent

Ukendt firmastørrelse

Hvor mange specialister, der arbejder i batterifirmaet,som angiveligt kan udviklet et superbatteri på et par år, fremgår ikke. Men firmaet siger, det samarbejder med "adskillige" professorer fra et californisk universitet.

Det fremgår ikke, om bilen skal baseres på Fiskers egen Karma eller en eksisterende bil fra en stor bilproducent. At udvikle bilen fra grunden virker ikke realistisk.

Ambitionerne rækker videre end den kommende luksusbil, der angiveligt skal kunne købes for under 300.000 kr. i USA. En mindre og billigere bil er også på idéstadiet.

To fiaskoer og et håb

Den danske iværksætter har haft mange gode idéer, siden han blev selvstændig, men i hvert fald hans to første bilprojekter har været dundrende forretningsmæssige fiaskoer.

I januar lancerede Henrik Fisker VFL Automotive sammen med bl.a. den amerikanske bilguru nr. ét, Bob Lutz. Foto: VFL Automotive
I januar lancerede Henrik Fisker VFL Automotive sammen med bl.a. den amerikanske bilguru nr. ét, Bob Lutz. Foto: VFL Automotive

Først var der Fisker Coachbuild, der ville ombygge sportslige BMW og Mercedes-Benz til ukendelighed og sælge dem under eget navn til skyhøj pris. Planen var 200 af hver. Det blev til omkring fem af den ene og en af den anden.

Opladningshybrid

Så skabte han Fisker Automotive Inc., der fik bygget nogle få tusinde af den flotte, men teknisk umodne opladningshybrid Fisker Karma. Så gik firmaet neden om og hjem. Stumperne, men ikke navnet blev solgt til et kinesisk firma, og siden har man ikke hørt noget til det.

I januar var han så medstifter af VLF Automotive, hvor F står for Fisker. Dette firma bygger en særdeles kostbar supersportsvogn, Destino V8, baseret på Karmas chassis og udstyret med en Corvette V8-motor, samt en Force 1 med Viper V10-motor. Den første blev leveret i sommer, men der er ingen oplysninger kundeordrer og produktionshastighed.

SE OGSÅ: Fisker forsøger med nyt bilmærke

Og nu gælder det så Fisker Inc.