Volvo sætter strøm til samtlige biler

Inden 2025 vil samtlige nye Volvo’er have elmotor af en slags. Dermed bliver mærket – formentlig – det første til helt at skifte til elektrificering. Tre typer elbiler skal tilbydes. Men dieselmotoren kommer til at leve længe endnu.

48 volt hybridsystem bliver vigtigt for Volvo i de kommende år.
Nyt om biler

Volvo vil være elektrisk. For miljøets og kundernes skyld. Og af hensyn til firmaets mulighed for at overholde kommende CO2-krav.

I en bemærkelsesværdig kursændring erklærer Volvo, at mærket vil have elmotor i alle nye modeller, der lanceres fra og med 2019.

Dermed kommer Volvo sine konkurrenter i forkøbet - rent PR-mæssigt. De tyske premiumproducenter har givetvis planer, der minder om Volvos, for denne elektrificering har internt i bilbranchen været højt på dagsordenen de seneste ti år.

Det mest markante og nye ved Volvos udmelding er, at alle biler som minimum får den nye 48 volt teknologi. Det er en forholdsvis billig hybridteknik med ret stor miljøgevinst. Audi og Mercedes-Benz tager teknikken i brug nu. Foto: Volvo
Det mest markante og nye ved Volvos udmelding er, at alle biler som minimum får den nye 48 volt teknologi. Det er en forholdsvis billig hybridteknik med ret stor miljøgevinst. Audi og Mercedes-Benz tager teknikken i brug nu. Foto: Volvo

Eksisterende Volvo-modeller vil fortsætte deres livstid ud, men formentlig vil der ikke være nogen tilbage uden el efter ca. fem år, dvs. 2024, ifølge Volvos topchef.

Tre slags elbiler

Der bliver tale om tre typer elbil, forklarede udviklingsdirektør Henrik Green på en pressekonference i Stockholm, hvor han havde den administrerende direktør, Håkan Samuelsson, ved sin side:

- Mildhybrider med 48 volts hjælpesystem

- Opladningshybrider som mærkets nuværende Twin Engine-modeller

Volvo fortsætter med de opladningshybrider, mærket introducerede for ca. fem år siden.
Volvo fortsætter med de opladningshybrider, mærket introducerede for ca. fem år siden.

- Batteridrevne elbiler - dels med medium ydelse/rækkevidde, dels høj ydelse/rækekvidde

Det er dybest set kun førstnævnte, der er en nyhed. De to andre elbiltyper har Volvo fortalt om forlængst. Antallet af rene elbil-modeller blev dog skruet op på pressekonferencen.

SE OGSÅ: Volvos elbil kommer fra Kina

Flest af de milde

Hvordan fordelingen bliver mellem de tre teknologier, sagde Volvo ikke noget om – og ved det næppe heller selv. Et godt gæt er, at mildhybrider vil være klart dominerende i begyndelsen. Det er den billigste teknologi.

Elektrificeringen bliver dog på ingen måde et snartligt dødsstød til forbrændingsmotoren, heller ikke dieselen som det ellers har forlydt med misforståede citater fra Håkan Samuelsson.

Volvo blander el og diesel

Den første af de tre teknologier, de milde hybrider, vil nemlig blive tilbudt i kombination med både benzin- og dieselmotor. Opladningshybrider bliver tilsyneladende kun med benzinmotor.

- Det bliver kunderne, der afgør, hvornår det er slut dieselmotorer, men vi forventer, at vi ikke skal udvikle flere helt nye generationer af dieselmotorer, sagde Volvo-direktøren.

Volvo lancerer tre rene elbiler mellem 2019 og 2021. Det er en mere end hidtil oplyst. Desuden kommer det nye Polestar-mærke med to.
Volvo lancerer tre rene elbiler mellem 2019 og 2021. Det er en mere end hidtil oplyst. Desuden kommer det nye Polestar-mærke med to.

Volvos familie af dieselmotorer kom på markedet for to år siden.

Tre elbiler fra Volvo, to fra Polestar

Mellem 2019 og 2021 introducerer Volvo fem biler med ren eldrift, hvoraf de tre bliver Volvo-modeller og de to fra Volvos nye Polestar-undermærke.

Volvo taler om en (givetvis officiel) rækekvidde på op til 500 km.

SE OGSÅ: Svenske elbiler skal dyste mod Tesla

De fem elbiler får følgeskab af et program af benzin- og diesel-opladningshybrider samt 48 volt mild hybrid til alle øvrige modeller.

- Nu er det slut med biler, der kun er udstyret med forbrændingsmotor, sagde Håkan Samuelsson.

Milde hybrider er indtil videre en ret sjælden type. Suzuki tilbyder en forenklet udgave til Swift og Baleno, mens Audi og Mercedes-Benz denne sommer lancerer milde hybrider med 48 volt.

SE OGSÅ: Audi-limousine får hybridteknik

Lille elmotor

Det er samme teknologi, Volvo nu følger efter med. Typisk er der en kombineret starter-generator, som både er god til at opsamle bremseenergi og kan fungere som elmotor, der aflaster forbrændingsmotoren. Denne elmotor er ikke særlig stærk, typisk i omegnen af 10-20 hk.

Volvo forventer, at en benzinmodel med 48 volt teknik vil få samme brændstoføkonomi som en dieselbil uden.

Den svenske bilproducent har planer om at have én mio. eldrevne biler på gaden i 2025. Volvos årlige produktion er for tiden lidt over 500.000 biler og solidt stigende.