Hos Lynk & Co er de fuld af spændende idéer til, hvordan et helt nyt bilmærke kan skabes. Men tingene foregår indtil videre kaotisk. Løfterne holder ikke. Eller sagt pænere: kineserne, som har mange europæere i ledelsen, ombestemmer sig.
Ved verdenspremieren i Gøteborg og Berlin i oktober 2016 hed det sig, at bilerne skal bygges i Kina. At bilerne ville være klar i 2018 eller 2019. Og at første butik ville komme i Berlin. Ingen af delene holder.
Volvo bygger Lynk-bilerne
Bilerne til Europa skal faktisk bygges i Europa, kom det frem ved lanceringen i Amsterdam af den tredje model, 02. Det bliver Volvo, der skal fremstille Lynk-bilerne på sin fabrik i Ghent, Belgien. Det bliver passende side om side med Volvo XC40, der har samme platform som Lynk-bilerne.
Se mere: Den frække kineser jagter storby-ungdom
I det hele taget er Volvo og Lynk rykket tættere sammen siden starten. Ud over at have et fælles udviklingscenter i Gøteborg købe Volvo Cars sidste år 30 procent af aktierne i Lynk & Co. Det fælles moderselskab Geely Automobile Holdings ejer 50 procent og resten af et andet Geely-selskab.
Første EU-biler i 2020
Produktionen begynder sidst i 2019, og dermed kan den lovede lancering i 2018-2019 ikke holdes. Det bliver nu i første halvår af 2020.
Første butik kommer ikke i Berlin. Det bliver Amsterdam, der får æren. Hvornår en Lynk-butik kan åbne i København, siger Lynk ikke noget om. Men da Amsterdam, Barcelona, Berlin, Bruxelles og London får først, ligner det tidligst andet halvår af 2020.
'Offline-butikker'
Hvis der overhovedet kommer en fysisk butik i Danmark. Idéen er, at bilerne skal vælges og bestilles på nettet. Lynk vil dog have et udstillingslokale i de fleste europæiske hovedstæder. Disse ’offline’-butikker skal ligge centralt i modekvarterer.
Få varianter, faste priser
Men derudover vil Lynk & Co have ’offline popup’-butikker. 20 lastbiler i smart design skal konstant turnere rundt i Europa. Dermed kan 200 medarbejdere servicere hele Europa, og de større byer vil få besøg ofte.
Lynk-bilerne vil blive tilbudt i meget få varianter, hvor der ikke er meget forskel på udstyr, men mere på stil og design. Lynk vil helst udleje eller lease bilerne, men det bliver også muligt at købe.
Under alle omstændigheder bliver det til faste priser, der ikke er til forhandling.
Se mere: Den dygtige kineser hænger slemt i bremsen