BMW gør X3 helt elektrisk

BMW skifter strategi og begynder at gøre sine almindelige modeller rent eldrevne. Hidtil har strøm været forbeholdt de særlige i-modeller. X3 er første almindelige BMW på strøm. Bilerne til hele verden kommer fra Kina.

Konceptbilen BMW iX3.
Nyt om biler

Et nyt kapitel i BMWs rejsebog mod den elektriske fremtid er blevet åbnet. Midt i verdens største elbilmarked, det kinesiske, viser BMW en rent batteridreven udgave af den mellemstore X3-SUV.

Det er en interessant udvikling, for dermed opgiver BMW at holde de rent elektriske biler i det særlige i-reservat, som blev skabt for otte år siden med (forløberen for) i3.

Flere af BMWs gængse modeller findes om opladningshybrid, men nu smides forbrændingsmotoren helt ud i flere af dem.

Se mere: Volvo sætter strøm til samtlige biler

BMW iX3 bagfra.

- Vi bruger konceptet til at udsende det budskab, at ren elkørsel med drivline-teknik udviklet af BMW snart vil få sin debut i de gængse kernemodeller, siger BMW i en pressemeddelelse.

- Det er et varsel om, at en fleksibel konstruktion i fremtiden vil gøre det muligt, at samtlige modeller i programmet kan forsynes med forbrændingsmotor eller komme som opladningshybrid og ren, batteridreven elbil.

Med premiere på Beijing-udstillingen lancerer BMW X3 som elbil, indtil videre i konceptform. iX3 kaldes modellen og bevarer dermed en forbindelse til i-undermærket.

Se mere: BMW i8 blander strøm og benzin

Det gælder også designet, hvor særligt fronten har klare elementer fra den elektriske i-familie.

Ladestikket i iX3.
Den elektriske iX3 har ladestikket foran venstre fordør. Bilen kan lynlades med den nye standard, 150 kW.

iX3 har en kraftig elmotor på 200 kW (270 hk), og rækkevidden på strøm bliver officielt ’over’ 400 km. Det er ifølge den nye, mere strikse WLTP-norm.

Produktionen skal ske hos BMWs kinesiske partner, BMW Brilliance Automotive, og det lader til, at det kun er her, bilen skal bygges. Dermed vil kunder i Europa og Nordamerika få deres bil fra Kina.

Dermed slutter BMW sig til Volvo, der i dag udelukkende fremstiller S90 i Kina. Også Volvos første deciderede elbil skal kun bygges i Kina og eksporteres derfra til hele verden.

Se mere: BMWs nye baby er født helt elektrisk