A-klassen skal være en kæmpestor familie. Formentlig skal der i den nyeste generation komme hele otte varianter – en betragtelig familieforøgelse fra i dag, hvor der er fem.
Det opsnappede Motor ved verdenspremieren på konceptudgaven for et år siden i Kina. Tallet otte bekræftes nu af Mercedes-Benz.
Se mere: Ny A-klasse varsler blødt Mercedes-design
Første version netop testkørt
Kernemodellen, den femdørs hatchback, er vist for nylig, og Motor har i april haft første mulighed for at prøve den nye fjerde generation. ’Et lille stjerneskud’ lød overskriften.
Se mere: Mercedes A-klasse - et lille stjerneskud
Netop i Kina - på Beijing-udstillingen - har familiemedlem nr. to nu verdenspremiere.
Netop i Kina - på Beijing-udstillingen - har familiemedlem nr. to nu verdenspremiere. Det er en sedan, og dermed ser vi første eksempel på vokseværket, for en sedan har der ikke været før. Det nærmeste vi kommer er CLA, som kaldes en firedørs coupé.
Sedanen er 19 cm længere
Den nye model hedder A-klasse L Sedan, hvor L betyder lang. Og lang kan i dette tilfælde oversættes til ekstra seks cm i akselafstand. Totallængden er 4,61 meter, en forøgelse på 19 cm.
Den større akselafstand kommer udelukkende bagsædet til gavn, og det er nok en god disposition, for Motor var ikke rigtig imponeret over benpladsen bag i den femdørs.
Europæisk sedan skrumper
Om det hjælper europæiske kunder er dog tvivlsomt, for den lange sedan er – traditionen tro – forbeholdt kineserne. Mercedes-Benz bekræfter, at der senere kommer en version ’tilpasset’ vores smag. Det indebærer formentlig, at akselafstanden bliver som på den femdørs.
Sedanens rimelig store bagagerum forsvinder dog næppe i den europæiske version. 420 liter kan der være i den nye sedan, mens det i hatchback’en er mere moderate 370 liter.
Fem varianter i dag
De fem nuværende varianter i A-klasse-familien er hatchback, CLA coupé-sedan, CLA Shooting Brake, crossoveren GLA og B-klasse MPV.
Se mere: Mercedes GLA - godt skjult SUV
En cabriolet og en egentlig SUV bliver formentlig de to ekstra nytilkomne.
Kinesere køber flest Mercedes
Mercedes’ anstrengelser med at bygge særlige versioner til kineserne er bestemt ikke spildt. Ud af mærkets globale salg på 2,3 mio. personbiler i 2017 gik de 610.000 til selve Kina.
Dermed aftager kineserne 27 procent af alle Mercedes-biler. Og andelen er pænt stigende.
Se mere: Lille Mercedes-stationcar med stil