Audi A1 i større format

Otte år efter at Audi indtog miniklassen er mærket klar med en ny A1. Den vokser en del, og tager et teknologisk tigerspring. Den tredørs udgår. Og det gør diesel også.

Audi A1 Sportback forfra.
Nyt om biler

Miniklassen er en legeplads, som premiummærkerne i almindelighed holder sig væk fra.

På nær Alfa Romeos Mito og tildels BMW-gruppens Mini er Audi ene om at boltre sig her. Men selv Audi kunne virke lidt lunken ved at befinde sig her, for A1-modellen er otte år gammel.

Nu sker der noget. Sidst på efteråret kan danske kunder få en helt ny A1, der vokser markant i både størrelse og teknologi.

Se mere: Se priser på Audi A1 på FDM biler.dk

Beslægtet med Polo og Ibiza

Grill'en på A1.
Der er kommet mere kant over frontdesignet på Audi A1. Fotos: Audi

Anden generation A1 er baseret på samme platform som VW Polo og Seat Ibiza, MQB A0, og hvis Audien får samme akselafstand som de to søsterbiler, er der tale om et markant vokseværk – fra 2,47 meter til ca. 2,55 meter. Det vil give en del mere plads i kabinen.

Se mere: Audis lille A1 bliver mere praktisk

Audi oplyser ikke akselafstand, men fortæller at længden er vokset seks cm og måler nu 4,03 meter. Bredden er uændret, mens højden kun er 1,41 meter, fem cm mindre end Polo.

Teknologisk tager A1 et stort skridt frem, blandt andet fordi den hidtidige model er meget gammel.

Bagagerummet er vokset 65 liter til 335. Med bagsæderyglænet klappet frem rummer det 1.090 liter.

Næsten alt i komfort og sikkerhed

Teknologisk tager A1 et stort skridt frem, blandt andet fordi den hidtidige model er meget gammel.

Audi A1 bagfra.
Audi A1 kommer denne gang kun som femdørs. En cabriolet kan dog ikke udelukkes senere.

Allerede fra basisversionen er der 10,25 tommer skærm i midten, mens et helt digital cockpit kan tilvælges - lige som det er tilfældet med VW Polo. Headup-display taler Audi trods alt ikke om.

Navigationsanlægget fås med satellitkort og nye 3D-bymodeller, mens musikanlægget kan opgraderes til Bang & Olufsen Premium med 11 højttalere med 560 W.

Nødbremsen kan både holde øje med fodgængere og cyklister, og den adaptive fartpilot virker ned til stilstand, når bilen har automatgear. Ellers ned til 30 km/t.

Cockpittet i A1 med digitalt instrumenthus.
Selve instrumenthuset kan mod merpris blive helt digitalt, som det kendes fra øvrige Audi-modeller. 

Kan parkere selv

A1 Sportback fås med parkeringsassistent, der styrer bilen ind i både parallelle og tværliggende parkeringsbåse, og kan også parkere forlæns ind i. Systemet klarer også at køre ud fra p-båsen.

Se mere: Motors test af den nye VW Polo

Motor mener

At der ikke kommer nogen diesel i den nye A1 er ikke overraskende. Fravalget skyldes næppe, at diesel på det seneste har fået et dårligt ry, men  at dieselsalget i den hidtidige A1 har været lavt og faldende. Det er mere påfaldende, at Audi ikke taler om nogen form for elektrificering.   

Udvalget af motorer er stort – bortset fra at diesel slet ikke bliver en mulighed. Ydelserne ligger fra 95 til 200 hk. Der er bliver slet ingen form for hybridteknik. I hvert fald ikke indtil videre.

Alle motorer fås med dobbeltkoblingsgear.

Ingen tredørs

Audi lægger ud med den femdørs Sportback. Den tredørs, som var første variant i den forrige generation, er droppet.

Om der atter kommer en cabriolet, som er baseret på et tredørs karrosseri, siger Audi ikke noget om.

Produktionen af A1 skal ske hos Seat i Barcelona. Hidtil er A1 blevet bygget i Belgien.

Se mere: Motors forpremiere af første generation A1 (2010)