Det er gået slemt ned ad bakke for Fiat.
I 1980erne lå det det italienske mærke konstant på top 10 i salgstal i Danmark med en markedsandel over fem procent. I år er andelen ca. én procent – på en 19. plads, lige ved at blive overhalet af Dacia.
Fiat er stadig det mest vindende bilmærke i ’Årets Bil i Danmark’ med ni sejre, men de fleste lå i 1970erne og 1980erne, og den seneste var for 18 år siden.
Find Fiat-modeller på biler.dk
Fiat bliver til '500'
Der er ikke udsigt til, at det bliver bedre for Fiat. Tværtimod.
Da topchefen for Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, 1. juni skulle fortælle aktiemarkedet om koncernens fremtid, var der ikke meget godt nyt for det gamle kernemærke. Bortset fra at Fiat ikke nedlægges.
Reelt set bliver Fiat til '500'.
Farvel til Punto og Tipo
Punto udgår allerede til sommer. Det er vel på tide, da bilen reelt stammer fra 2005, og i december 2017 - som den første bil nogensinde - fik nul stjerner i en Euro NCAP-sikkerhedstest.
Se mere: Fiat Punto med historisk ringe sikkerhed
Det bemærkelsesværdige er, at bilen ikke får en afløser. Punto var en gang en af Europas bedst sælgende biler, og udviklingen af en afløser har ifølge Motors oplysninger været i gang. Måske i flere omgange.
Også den halvnye, men også halvhjertede udført Tipo kører på lånt tid i Europa.
Panda får ny chance
Tilbage for fremtiden blandt personbiler er 500-familien – og så Panda.
En ny generation af 500 ventes klar i 2020 – på et tidspunkt hvor bilen er omkring 13 år gammel. Det er en uhørt høj alder for en bil.
Se mere: Fiat 500: Et ikon forandrer man ikke
Den nye 500 kommer blandt andet som ren elbil, noget Fiat hidtil er veget tilbage fra på grund af omkostningerne. Nu er der ingen vej udenom.
Den nye 500 kommer blandt andet som ren elbil, noget Fiat hidtil er veget tilbage fra på grund af omkostningerne. Nu er der ingen vej udenom.
Elektrificeringen angives indirekte som årsag til, at de øvrige, billigere Fiat-modeller må lade livet. En forholdsvis dyr model som 500 kan bedre bære omkostningerne.
500 stationcar: Giardiniera
500 kommer også som en slags stationcar, eneste nyskabelse hos Fiat. Det sker under navnet Giardiniera. Også denne tilbydes som elbil.
Fiat havde fra 1940erne og frem til 1970erne en lille stationcar under det navn. Også dengang var den beslægtet med 500.
Det er uklart, hvornår en ny Panda er klar. Den nuværende stammer fra 2012, så næste generation følger formentlig efter en ny 500, dvs. tidligt i 2020erne. Panda og de to små 500-modeller skal formentlig bygges på samme platform.
Panda bygges i dag i Syditalien, men ifølge forlydender vil Fiat rykke produktionen til Polen for at spare omkostninger på den prisfølsomme bil.
Motor mener
Med bilhistoriske øjne er det en trist udvikling, at Fiat bliver til et 500-nichemærke. Men det er ikke overraskende al den stund, at Fiat har været udsultet i årevis.
Formentlig er det også fornuftigt. Fiat er blevet klemt fra alle sider i globaliseringen, bl.a. har andre vist sig bedre til at lave billige biler. Og for FCA-boss Sergio Marchionne er der ikke plads til nostalgi. Han er stolt over at have fjernet koncernens alvorlige gæld og fået fordoblet aktiekursen.
Se mere: Panda vender hjem til Italien
500X og 500L med hybrid
Også 500X og 500L kommer på et tidspunkt i nye generationer. Her skal den grønne mulighed tilsyneladende i højere grad være hybrider end rene batteridrevne.
Varevogne inklusive den Mitsubishi-baserede pickup Fullback fortsætter tilsyneladende uændret.
124 Spider overlever
Også 124 Spider lader til at fortsætte. I hvert fald i et stykke tid. 'Vi har jo en aftale med Mazda', lyder det tørt fra FCA-chef Sergio Marchionne.
124 Spider er baseret på Mazda MX-5 og bygges af Mazda.
Det er sandelig nye tider for Fiat. Globalisering og elektrificering havde nær taget livet af det gamle mærke, som nu får en ny chance i sin niche som semieksklusivt minimærke. Men de næste to-tre år kan blive hårde med kun meget gamle modeller.