Ny Volvo er amerikaner

Den nye Volvo S60 er en firedørs sedan, der skal få nye kunder til det svenske bilmærke, der ellers mest er kendt for stationcars og store SUV-biler. Bilen bygges på en helt ny fabrik i USA.

Volvo S60 fra siden.
Nyt om biler

Det var på præcis samme tid, at klædet blev løftet af den nye Volvo S60 på den helt nye fabrik i South Carolina i USA og ved en særudstilling på havnen i Göteborg i Sverige. Rundt om begge biler stod journalister fra hele verden, mens Volvos øverste chef fortalte om vigtigheden af at producere biler mange andre steder end blot i Sverige.

Bilen er således første eksemplar fra den nyindviede amerikanske bilfabrik, og årligt skal op mod 100.000 biler bygges der og sendes til hele verden.

Den nye Volvo S60 er en firedørs sedan og kan bedst betegnes som en søsterbil til den ligeledes nye stationcar, V60. Men mens V60 er et stort hit i Nordeuropa, er sedan-bilerne den mest efterspurgte biltype i USA, Kina og Asien.

Ingen diesel

Motor mener

Den nye S60 bringer for alvor Volvo ind i konkurrencen med de store tyske bilmodeller som Audi A4, BMW 3-serien og Mercedes-Benz C-klassen. Et lidt højere sikkerhedsniveau er godt nyt for danske bilejere.

Den nye S60 er derfor målrettet disse markeder, og det ses bl.a. ved modelprogrammet, hvor man for første gang i mange år må kigge forgæves efter en dieseludgave. S60 kommer kun med benzinmotor, men kan til gengæld også fås i en plugin-version med både elmotor og benzinmotor.

Læs også: Motors prøvekørsel af Volvo V60

At bilen mest er tiltænkt markeder uden for Europa, skal dog ikke opfattes som om, bilen ikke passer ind på det danske marked. Flere bilproducenter, som Motor har talt med, venter nemlig, at netop denne biltype vil vinde i popularitet. Og med et design som den nye S60 er der derfor god grund til at tro, at vi også herhjemme vil se den nye Volvo på gaden, når den når det danske marked lidt før sommeren i 2019.

Priserne er ikke kendt endnu, men et godt bud er en startpris på lige under 500.000 kr.

Volvo S60 kabine
Førerpladsen er som i de øvrige nye Volvo-modeller præget af en stor skærm i midten og med et digitalt instrumenthus.

Højt sikkerhedsniveau

Volvo S60 kommer med en sikkerhedspakke, der er identisk med det, vi har set i den nye V60. Det vil sige en nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere, cyklister og store dyr som f.eks. en elg – og det kan den gøre både dag og nat.

Desuden er nødbremsen for første gang i stand til også at reagere på en modkørende bil, så den i så fald vil kunne mindske farten før en kollision. En pilot-assist gør desuden bilen delvist selvkørende, så man med blot en hånd på rattet kan lade bilen følge en tydelig markeret vognbane af sig selv.

Modelprogram - Volvo S60

  • T5 (250 hk)
  • T6 (310 hk)
  • T6 Plug-in (340 hk)
  • T8 Plug-in (400 hk)
  • T8 Polestar (415 hk)

Få overblik over sedaner på markedet på FDM biler.dk

I forhold til den gamle S60 er den nye generation blevet markant større. Den er både længere og bredere, og akselafstanden er øget betydeligt. Det mærkede Motors udsendte ved en prøvesidning af bagsædet, hvor der var rigtig god knæplads. Men det skrånende tag stjæler lidt af loftshøjden, så man godt kan få problemer, hvis man måler over 190 cm i højden.

Fortil er der meget fin plads, og hele instrumenthuset er identisk med det, vi tidligere har set fra den nye V60, og altså en form, der igen er kraftigt inspireret af de store modeller i 90-serien. En stor skærm i midten styrer både bilens funktioner, musikanlæg, navigation, telefon og en lang række apps, som bilen selv har kontakt til internettet med.

Bagagerummet ser rimeligt ud i størrelsen, men der er endnu ingen data om størrelsen.