Designet er exceptionelt. Det er teknikken også.
Audi skaber opmærksomhed på den eksklusive bilbegivenhed på Pebble Beach i Californien med denne ekstreme konceptbil, der er døbt PB18 E-tron - PB for Pebble Beach og E-tron for Audis elektrificerede versioner.
Samtidig henviser ’18’ – foruden årstallet – til Audis ekstreme LMP1-racer, R18 E-tron.
Shooting brake
Formålet ser ud til at vise, hvordan en fremtidig supersportsvogn, som efterfølger for R8, kunne se ud.
Karrosseriet har en usædvanlig formgivning for en supersportsvogn. I profil er der nemlig nærmest tale om en shooting brake, dvs. en stationcartype med coupéagtigt bagparti.
Konceptbilen er bygget over en eksisterende centermotorplatform, men tilpasset ren eldrift.
Se mere: Audi accelererer elektrisk indsats
Faststofbatteri
Batteriet siges at være af den nye faststof-type. Den slags batteri spås at give elbiler et endnu større løft i rækkevidde (eller reducere batteriets omfang), men teknologien er mindst fem, nok snarere ti år borte til almindeligt brug.
Præstationerne er i kongeklassen, omend de er i voldsom konflikt med rækkevidden: 0 til 100 km/t. klares på lige godt to sekunder.
Med det angivne batteri vil Audi PB18 kunne køre 500 km efter den nye WLTP-norm. Opladningen kan ske trådløst (med induktion), men Audi siger ikke noget om, hvor lang tid det vil tage. Formentlig meget lang tid. Med kabel kan det 95 kWh store batteri lynlades på 15 minutter ved hjælp af 800 volt.
Præstationerne er i kongeklassen, omend de er i voldsom konflikt med rækkevidden: 0 til 100 km/t. klares på lige godt to sekunder. Men føreren kan sætte begrænsninger på motorydelsen for at få en fornuftig rækkevidde i almindelig trafik.
Se mere: EQ er Mercedes' elektriske fremtid
Tre motorer, ialt 680 hk
Sportsvognen er forsynet med tre motorer på hver 150 kW. En sidder foran, to ved bagakslen. Dermed har bilen 500 kW eller 680 hk. Kortvarigt kan det øges til 775 hk.
Mens de fleste af tidens konceptbiler og fremtidsstudier skal forestille at være selvkørende på et højt niveau, går Audi den modsatte vej med PB18. Bilen har haft arbejdstitlen ’Project Zero’, hvor nul henviser til det laveste niveau på 0-5-skalaen over, hvor selvkørende biler er. Med andre ord: Sportsvognen her skal køres fuldstændig manuelt.
Det er i direkte modsætning til Audis konceptbil Aicon fra 2017. Her er der tale om et fuldt selvkørende bil.
Se mere: Audis store drøm om automatisk kørsel
Med til at gøre den sjov og ekstrem er en helt særlig funktion. Hele førerpladsen kan flyttes fra den normale position i venstre side til at være midt i bilen. Det sidste er ifølge Audi det ideelle til banekørsel; et sted hvor den elektriske sportsvogn i høj grad vil høre hjemme.