Audi sætter strøm til supersportsvogn

Fremtiden er elektrisk, også for supersportsvogne. Det synes Audi at ville fortælle med den exceptionelle elbil PB18 E-tron. 500 km klarer bilen på en opladning i kraft af næste generation batteriteknik. Eller 0-100 på to sekunder…

Audi PB18 i profil.
Nyt om biler

Designet er exceptionelt. Det er teknikken også.

Audi skaber opmærksomhed på den eksklusive bilbegivenhed på Pebble Beach i Californien med denne ekstreme konceptbil, der er døbt PB18 E-tron -  PB for Pebble Beach og E-tron for Audis elektrificerede versioner.

Samtidig henviser ’18’ – foruden årstallet – til Audis ekstreme LMP1-racer, R18 E-tron.

Shooting brake

Formålet ser ud til at vise, hvordan en fremtidig supersportsvogn, som efterfølger for R8, kunne se ud.

Audi PB18 forfra.
Audi PB18 E-tron er ekstrem og har ekstreme proportioner, men er ikke en særlig stor bil. Længden er blot 4,53 meter, men bredden er to meter rent og højden klemt ned på 1,15 m. Fotos: Audi 

Karrosseriet har en usædvanlig formgivning for en supersportsvogn. I profil er der nemlig nærmest tale om en shooting brake, dvs. en stationcartype med coupéagtigt bagparti.

Konceptbilen er bygget over en eksisterende centermotorplatform, men tilpasset ren eldrift.

Se mere: Audi accelererer elektrisk indsats

Faststofbatteri

Batteriet siges at være af den nye faststof-type. Den slags batteri spås at give elbiler et endnu større løft i rækkevidde (eller reducere batteriets omfang), men teknologien er mindst fem, nok snarere ti år borte til almindeligt brug.

Præstationerne er i kongeklassen, omend de er i voldsom konflikt med rækkevidden: 0 til 100 km/t. klares på lige godt to sekunder.

Med det angivne batteri vil Audi PB18 kunne køre 500 km efter den nye WLTP-norm. Opladningen kan ske trådløst (med induktion), men Audi siger ikke noget om, hvor lang tid det vil tage. Formentlig meget lang tid. Med kabel kan det 95 kWh store batteri lynlades på 15 minutter ved hjælp af 800 volt.

Præstationerne er i kongeklassen, omend de er i voldsom konflikt med rækkevidden: 0 til 100 km/t. klares på lige godt to sekunder. Men føreren kan sætte begrænsninger på motorydelsen for at få en fornuftig rækkevidde i almindelig trafik.

Se mere: EQ er Mercedes' elektriske fremtid

Audi PB18 bagfra.
Baglygterne udgøres af et langt, sammenhængende lygtebånd fra hjørne til hjørne. Siderne minder en del om Peugeots løve-signatur.

Tre motorer, ialt 680 hk

Sportsvognen er forsynet med tre motorer på hver 150 kW. En sidder foran, to ved bagakslen. Dermed har bilen 500 kW eller 680 hk. Kortvarigt kan det øges til 775 hk.

Mens de fleste af tidens konceptbiler og fremtidsstudier skal forestille at være selvkørende på et højt niveau, går Audi den modsatte vej med PB18. Bilen har haft arbejdstitlen ’Project Zero’, hvor nul henviser til det laveste niveau på 0-5-skalaen over, hvor selvkørende biler er. Med andre ord: Sportsvognen her skal køres fuldstændig manuelt.

Førerpladsen.
Førerpladsen er helt speciel. Her er rat m.m. sat midt i kabinen til banebrug, men rattet kan også flyttes over i den normale plads til venstre.

Det er i direkte modsætning til Audis konceptbil Aicon fra 2017. Her er der tale om et fuldt selvkørende bil.

Se mere: Audis store drøm om automatisk kørsel

Med til at gøre den sjov og ekstrem er en helt særlig funktion. Hele førerpladsen kan flyttes fra den normale position i venstre side til at være midt i bilen. Det sidste er ifølge Audi det ideelle til banekørsel; et sted hvor den elektriske sportsvogn i høj grad vil høre hjemme.