Audis klassiske køreglæde får frisk pust

20 år efter lanceringen af den første Audi TT får tredje generation en opdatering. Det gælder både design, teknik og udstyr.

Audi TT Roadster bag
Nyt om biler

Audi TT lever i bedste velgående, om end lidt stille. Nu tildeler Audi sin lille coupé og roadster en pæn portion opmærksomhed ved at give modellen en større opdatering. Særligt teknik får et løft, men også det efterhånden klassiske TT-design strammes lidt op.

Det sker, netop som modellen fylder 20 år. Tredje generation – og nu en halv – er Audi nået til. Danske kunder kan få bilen sidst på året.

Benzinmotorer med partikelfilter

Motorerne er opdaterede, men Audi giver ingen specifikationer ud over at oplyse, at de alle har fået partikelfilter. Det er en konsekvens af de miljøkrav, der indføres i EU fra september. Diesel er ikke en mulighed til TT, og det har det slet ikke været i denne tredje generation.

Se mere: Audi TT gasser op

Audi TT roadster forfra.
Den nye TT er blevet mere maskulin og sportslig at se på, mener Audi. Fotos: Audi

Der er nu som før valg mellem sekstrins manuel gearkasse og syvtrins dobbeltkoblingsgear.

Førerpladsen i TT.
Aluminiumselementer inklusive de fem runde 'flymotor'-luftdyser er nu som før med til at give TT sin særlige førerplads.

TT har ’virtual cockpit’, 12,3 tommer fuldt digitalt instrumenthus, som standard. Føreren kan vælge mellem to indstillinger. I den klassiske speedometer og omdrejningstæller i fokus, mens den anden indstilling giver et meget stort navigationskort. Som ekstraudstyr fås sportsvisning, hvor man kan følge med i ydelse, drejningsmoment og G-kræfter.

Se mere: Her er Audis fremtid

Stemmestyringen forstår nu mange formuleringer fra dagligdags sprog, men dog ikke på dansk.

Audi TT Coupé forfra.
Coupéen er den mest solgte af de to varianter af TT. Både Coupé og Roadster er lige undre 4,20 meter korte.

Også Drive Select, der justerer køredynamikken, er standard. TT fås også hjælp til at skifte vognbane, til at holde sig midt i banen samt skiltegenkendelse.

Visuelt har grillen fået et mere tredimensionelt udseende, lige som luftindtag og frontspoilerkant er ændret. Det gør bilen mere maskulin at se på, mener Audi.

Visuelt har grillen fået et mere tredimensionelt udseende, lige som luftindtag og frontspoilerkant er ændret. Det gør bilen mere maskulin at se på, mener Audi.

Motor mener

Da Audi ikke havde en historie for den slags biler, valgte mærket for 23 år siden en moderne og utraditionel stil i stedet for det mere nostalgiske og klassiske. Det var klogt – og nu, med 20 år nogenlunde uændret design, kan man vel godt begynde at kalde designet for klassisk.

TT kører som standard på 17 tommer fælge, men kan opgraderes til 18, 19 og 20. Tre nye farver er tilføjet: kosmosblå, pulsorange og (for S-line) turboblå.

Audi TT blev lanceret i 1998, efter at mærket tre år tidligere havde vist TT som konceptbil, både som coupé og roadster.

Se mere: Toyota GT86 - til hverdag og race