Skoda gør Rapid til Golf-konkurrent

Den næste Rapid bliver lidt mindre og får højere kvalitet. Det skal gøre den til en direkte konkurrent til Golf, Focus etc.

Konceptbilen Skoda RS Vision.
Nyt om biler

Skoda skifter strategi, når det gælder Rapid. Fra at være en billig, lidt skrabet bil opgraderes den til vanlig Skoda-standard. Samtidig bliver den bredere og kortere.

Dermed skal Rapid blive en direkte konkurrent til alle de andre biler i den lille mellemklasse, så som VW Golf, Ford Focus, Toyota Corolla og Hyundai i30.

Det ser ud til at være budskabet, når Skoda viser konceptbilen Vision RS på Paris-udstillingen til oktober.

RS-navnet på konceptbilen skal man ikke lægge ret meget i, bortset fra at der givetvis kommer en Rapid RS på et tidspunkt.

Bliver ny Rapid

Der er ikke tvivl om, at bilen bliver til Rapids efterfølger, men da navnet indtil videre er Vision RS, kan vi ikke være sikre på, at Rapid beholder Rapid-navnet. Men mon ikke. Skoda er ret glad for sin historie.

Skoda Vision RS forfra.
Man skal altid trække en del fra på sådanne skitser, men der er ingen tvivl om, at modellen her bliver en langt mere dynamisk designet bil end Rapid. Foto: Skoda

Sådan passer ny Rapid ind i familien

Model L B Akselafst.

Fabia 399 173 247

Rapid 448 171 260

RS Vision 430 180 260

VW Golf 426 179 262

Octavia 467 181 269

RS-navnet på konceptbilen skal man ikke lægge ret meget i, bortset fra at der givetvis kommer en Rapid RS på et tidspunkt.

Den kompakte og - bedømt ud fra tegningerne her – dynamiske bil er 18 cm kortere, men 9 cm bredere end Rapid. Dermed får den næste Rapid inden for få millimeter samme mål som VW Golf.

Octavia 'for stor'

Skodas svar på en Golf er i dag Octavia, som har samme akselafstand og teknologi, men da Octavia er noget længere og har større bagagerum, ses den af en del købere som hørende til i den større klasse.

Se mere: Ny Seat er forklædt Skoda

Nu får Skoda altså en ægte udfordrer i den lille mellemklasse.

Konceptbilens kabine.
Tegning af førerpladsen. Det er nok en forholdsvis naturtro gengivelse af den rigtige kabine. Den brede tablet-skærm kunne godt blive realiteter i topudgaver.

Den nuværende Rapid fik en skæv start. Bilen blev oprindelig udviklet som discountbil til Østeuropa, Indien og lignende, men undervejs i udviklingen ombestemte Skoda sig og opgraderede den på en del punkter, så den også kunne sælges i Vesteuropa. Men den endte alligevel som en lidt aparte, meget smal bil baseret på overvejende gammel teknik.

Efterfølgende fik Seat en version kaldet Toledo.

Se mere: Discountbil kom ind i det pæne selskab

Motor mener

Rapids forvandling er en spændende udvikling hos Skoda. Kompaktklassen  får reelt et helt nyt tilbud. Det er nok også klogt af Skoda. Dagens Rapid sælger ikke særlig godt.

Klar om et år

Skoda siger ikke noget om timing for den nye Rapid, men Motor forventer, at bilen er klar om ca. et år.

Inden da, til foråret 2019, skal Skoda have sin kompakte crossover på Fabia-basis ud over rampen.

Se mere: Skoda lufter Fabia som SUV