Kun godt en uge efter at Mercedes-Benz introducerede elbilen EQC, lancerede Audi sin satsning på elbilmarkedet. Meget sigende skete præsentationen i Teslas baghave i San Francisco, og med Audi, Mercedes og Jaguar klar med luksus-elbiler tyder meget på, at Teslas dage som den førende leverandør af elbiler i premium-segmentet er ved at være talte.
I hvert fald ruller de tyske producenter det tunge skyts frem: Mercedes lover syv eldrevne biler i løbet af de kommende år, mens Audi meddeler, at der i 2025 vil være 12 fuldt elektriske Audi-modeller, oven i købet i stort set alle de segmenter, hvor fabrikken er at finde i dag.
Designmæssigt lægger E-tron sig ret tæt op ad det øvrige Audi-program, og det er helt bevidst.
Læs også: Mercedes melder sig ind i el-klubben
Syv af de kommende elbiler vil være SUV’er. Audi forventer, at omkring en tredjedel eller cirka 800.000 af mærkets solgte biler vil være „elektrificerede” i midten af næste årti, og det begreb dækker over, at mange af de kommende Audi’er vil være plugin-hybrider til den tid.
Klar sidst på året
Men lige nu drejer det sig om den første eldrevne Audi, som kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2019. Den hedder E-tron, og det er en SUV, der i størrelse placerer sig mellem Q5 og Q7. E-tron er udstyret med en batteripakke på 95 kWh, som er markedets næststørste efter Teslas 100-modeller. Batteripakken alene vejer 700 kg og udgør en pæn del af totalvægten.
Motor mener
Med de seneste meldinger fra Mercedes og Audi ser der endelig til at ske noget på elbilmarkedet. Spændende er, at elbiler ikke skal se specielt fremtidsagtige ud. De skal "bare" ligne biler – det har vi manglet.
Audi opgiver, at rækkevidden vil være 400 km ifølge WLTP-cyklussen, men der foregår stadig tests, og det er muligt, at rækkevidden bliver endnu længere. Inden for det kommende år kommer der en udgave af E-tron med mindre batterikapacitet for dem, der ikke nødvendigvis har behov for at kunne køre 400 km på en opladning.
Læs også: Motors test af BMW i3 S - sporty elbil
Bilen er forberedt til lynladning og vil kunne oplades 80 procent på en halv time ved med 150 kW-hurtiglader. Til hjemmeladning tilbyder Audi to muligheder, nemlig en 11 kW- eller en 22-kW ladestation. Her vil en fuld opladning tage henholdsvis 8,5 eller 4,25 timer.
Audi E-tron er udstyret med to elmotorer – en i hver aksel – som tilsammen giver en ydelse på 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm. 0-100 km/t. tilbagelægges på 5,7 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.
Skal ikke ligne en elbil
Audi e-tron byder på rigelig plads til fem voksne og deres bagage i det 660 liter store bagagerum, og lægger man bagsædet ned, får man et lastrum på 1.725 liter. Har man brug for endnu mere stuve af vejen-plads er der også et lille 60 liters bagagerum i fronten. E-tron må trække 1.800 kg.
Allerede til næste år får bilen følgeskab af E-tron Crossback, som er en SUV med lidt mere sportslige linjer.
Få overblik over elbiler på markedet hos FDM biler.dk
Designmæssigt lægger E-tron sig ret tæt op ad det øvrige Audi-program, og det er helt bevidst. Ifølge den ansvarlige for Audis karrosseridesign, Andreas Mindt, er det vigtigere for firmaet, at bilen signalerer 'Audi' end 'elbil'. Derfor vil man ikke se elektriske Audier adskille sig væsentligt fra bilerne med forbrændingsmotor i modsætning til for eksempel mange af de asiatiske producenter, der har gjort en dyd ud af at få deres elbiler til at skille sig så meget ud fra mængden som muligt.
Fire platforme
Det brede og ambitiøse program kræver fire elektriske platforme, og til det formål vil Audi bruge en slags byggeklods-system, hvor batterielementer bygges sammen i forskellige antal og mønstre.
Den teknik gør det muligt at variere biltyperne ret markant, hvilket understreges af, at et af de næste elektriske tilbud fra Audi er en sporty coupé, E-tron GT, som præsenteres som konceptbil allerede i slutningen af november.
Audi E-tron går i løbet af kort tid i produktion på koncernens fabrik i Bruxelles, der er blevet ombygget til formålet for 600 millioner euro. Fabrikken er i øvrigt helt CO2-neutral, blandt andet takket være et gigantisk solcelleanlæg på taget.
Da den danske lancering først forventes i begyndelsen af 2019, er det endnu for tidligt at sige noget om priserne.