Mercedes melder sig ind i el-klubben

Tesla fik et forspring på flere år, men nu er flere tyske bilproducenter klar til den elektriske kamp. Mercedes-Benz åbner ballet med en helt ny serie af elbiler, der sælges under navnet EQ. Motor var med til verdenspremieren af første model, EQC.

Verdenspremieren i Stockholm.
Nyt om biler

De tyske bilproducenter har i flere år fået smæk af kunder og politikere, fordi de ikke har haft en bil, der kan det samme som en Tesla. Den situation er nu ændret dramatisk.

4. september var journalister fra hele verden inviteret til Stockholm til den officielle lancering af den første elbil i en ny serie fra Mercedes-Benz, der skal sælges under navnet EQ.

Dermed slog Mercedes-Benz på målstregen Audi. Den tyske konkurrent har verdenspremiere på sin E-tron 14 dage efter - men Audi begynder udleveringen til kunder til nytår, et halvt år før Mercedes. Jaguar kom dog først ved at begynde salget af I-Pace denne sommer.

Mercedes EQ C bagfra.
Kørelys med LED-baglygter går i hele bilens bredde. Fotos: Søren W. Rasmussen

Se mere: Jaguar I-Pace - ellevild Jaguar

Den første Mercedes EQ er denne EQC. Den er bygget på en modificeret udgave af platformen fra Mercedes’ store SUV, GLC.

Får følgeskab af EQA og EQS

Senere dukker en mindre EQA op og igen senere en EQS – en elektrisk pendant til S-klassen.I 2022 vil mærket have lanceret i alt syv selvstændige elbiler, der sammen med en lang række opladningshybrider/plug-in-hybrider og en enkelt brintbil skal føre mærket væk fra benzinalderen.

Mercedes lagde ved præsentationen stor vægt på, at det ikke er presset udefra, der har fået mærket til at udvikle elbiler.

Mercedes EQ C forfra.
Mercedes-Benz EQC er en mellemstor crossover - og så er den ren eldrevet. 

I stedet tales der om, at tiden er moden, at markedet i f.eks. Kina hungrer efter elbiler, og at man i det hele taget mener, at elbilteknikken først nu er blevet så moden, at den kan anvendes i praksis.

Elbilteknikken beskrives af Mercedes som en mulighed for at udvikle bilen og ikke som en trussel. På den måde er der alligevel sket en vis udvikling i de senere år.

Skærmen midt i bilen.
Luftdyserne er ændret fra noget, der ligner jetturbiner (i bl.a. A- og C-klasse) til noget, der minder  om printplader.

Til Danmark til sommer

EQC kommer til Danmark til sommeren 2019, og på nuværende tidspunkt kendes prisen ikke, bl.a. da der endnu er usikkerhed om afgiften på bilen. Et bud kunne være noget, der ligner 500.000-600.000 kroner.

Se mere: EQ er Mercedes' elektriske fremtid

Motor mener

Mercedes-Benz betegner lanceringen af EQ-elbilen som en af de vigtigste milepæle i mærkets historie. Også for danske bilejere er det en milepæl, idet elbils-alderen nu for alvor synes at begynde. EQC ligner dog mest et pletskud for dem der har råd, så det bliver først rigtig godt, når der kommer EQ-modeller, der er til at betale for almindelige bilkøbere.

Bilen skal bygges i både Europa og Kina, og det er de europæiske udgaver (fra Bremen), der kommer til Danmark.

Batteriet, der er fundamentet i alle elbiler, er i EQC integreret i vognbunden, så det både sikrer et lavt tyngdepunkt, og så det udgør en del af sikkerheden i bilen.

Den tyske bilproducent erkender, at batteriet stadig kræver brug af en hel del eftertragtede materialer. Det drejer sig i særlig grad om kobolt og litium. Her arbejder fabrikken på at finde produktionsmetoder, så mængderne i hvert batteri kan nedsættes.

Mercedes-Benz EQC

To elmotorer (1 for + 1 bag = 4WD)

Effekt: 300 kW (408 hk)

0-100 km/t.: 5,1 sekunder

Batteri: 80 kWh

Rækkevidde: 360 km (WLTP)

Egenvægt: 2.400 kg

Påhængsvægt: 1.800 kg

Mercedes-Benz oplyser ikke, hvem der producerer battericellerne, den helt centrale del i batterier. Batterierne som sådan fremstilles af Mercedes-Benz selv.

Rækkevidde på 360 km

Batteriet kommer i første omgang kun i én størrelse, og det er på 80 kWh – lidt mindre end i en Tesla Model S. Det giver en officiel rækkevidde på 360 km ifølge den nye WLTP-norm, idet Mercedes fortæller, at det gennemsnitlige elforbrug ligger på 222 Wh pr. km.

Da Motor for to år siden så prototypen, blev rækkevidden opgivet til 500 km. Nu er NEDC-tallet skruet ned til 450 km, så overgangen fra datidens NEDC-norm til den nye WLTP-norm har tilsyneladende ’kostet’ 20 procent på den officielle rækkevidde.

Se mere: Ny norm tager pippet fra elbiler

Instrumenthuset.
EQC har stort, fuldt digitalt instrumenthus.

Batteriet kan kun oplades med kabel, og det sker enten ved hjælp af vekselstrøm (langsomlader) eller jævnstrøm (hurtiglader). Den maksimale ladeeffekt angives til 110 kW, så det er muligt at lade bilen op fra 10 til 80 procent på 40 minutter.

En interessant detalje er, at bilen er godkendt til anhængertræk - og endda en anseelig trækvægt på 1.800 kg.

Se mere: Elbiler får europæisk superlader

Ladestikket.
Mercedes har sat ladestikket på sine opladningshybrider i højre hjørne af bagkofangeren. På EQC sidder stikket på højre side af bilen - som brændstofdækslet plejer. Bilen kan lades med både vekselstrøm og jævnstrøm. Sidstnævnte kan ske med op til 110 kW.