Terrængående Mercedes frisk på ny

En helt ny generation af Mercedes-Benz GLE er på vej. Bilen, der tidligere hed M-klassen, får masser af ny teknik, bl.a. eldrevet undervognskontrol, der holder bilen i ro under alle forhold.

Mercedes-Benz GLE.
Fotograf:

Foto

Mercedes-Benz
Nyt om biler

Bagpartiet er i den genkendelige, karakteristiske udformning, men alligevel er denne nye Mercedes-Benz GLE fuldstændig ny.

GLE-modellen blev indført i 2015 som en faceliftet udgave af M-klassen – en model der har eksisteret siden 1997.

Den nye GLE vokser betydeligt, i hvert fald i akselafstand.

Det nye navn blev indført i forbindelse med en generel navneændring af SUVerne, så de hedder ’GL’ efterfulgt af bogstavet for den modelfamilie, den tilhører.

Se mere: M-klasse bliver til elektrisk GLE

Den nye GLE vokser betydeligt, i hvert fald i akselafstand. Otte cm øges afstanden, og det giver ifølge Mercedes-Benz betydeligt mere plads ved bagsædet. Om totallængden også er øget, siges der ikke noget om, men bilen er i hvert fald så stor, at der kan være en tredje sæderække.

Mercedes-Benz GLE bagfra.
Selv om GLE er fuldstændig ny, har Mercedes-Benz valgt at beholde bilens karakteristiske bagparti, hvor den bageste, rigtige hjørnestolpe peger fremad. Fotos: Mercedes-Benz 

Avanceret affjedring og dæmpning

En markant teknisk nyhed er affjedringssystemet. Ved hjælp af bilens nye kraftige 48 volt-strømanlæg kan hvert hjul styres individuelt, hvad angår både dæmpningen og affjedringen. Dermed kan en bil for første gang – ifølge Mercedes-Benz – korrigere ikke kun for krængningen, men for alle øvrige karrosseribevægelser.

Det giver mulighed for at holde bilen i ro - muligvis er der ligefrem tale om et flyvende tæppe ud gennem terrænnet.

Mercedes-Benz GLE forfra.
Den nye GLE har fået øget akselafstanden med otte cm i forhold til forgængeren. Det giver en del mere kabineplads. Bilen er særdeles vindglat. Cd-tallet er reduceret fra 0,32 til 0,29.

Blandt nye sikkerhedssystemer er, at bilen i god tid kan opdage kø forude og advare eller bremse. Bilen kan også bremse selv, hvis føreren er ved at køre ind foran en anden bil ved venstresving.

Se mere: Mercedes-Benz GLE - komfortabel kampvogn

Firehjulstrækket kan fordele kræfterne mellem for og bag fra 0-100 procent og 100-0 procent. En offroadpakke tilføjer reduktionsgear.

Førerpladsen i GLE.
Kabinen er ret enkel med vandrette linjer. Bemærk de solide 'offroad-greb' i midterkonsollen. De er tilmed belyste i denne udgave.

Motorerne er nye. I første omgang fås den benzindrevne, sekscylindrede GLE 450. Den yder 367 hk og kører officielt 12,0 km pr. liter. Benzinmotoren får assistance af den kombinerede startmotor/generator. Dette 48 volt hjælpesystem kan yde 16 kW (22 hk) og 250 Nm.

Også diesel og opladningshybrid

Lidt senere tilføjes dieselversioner og en opladningshybrid (plug-in hybrid).

Se mere: Næste BMW X5: en teknikbombe

Den nye GLE er bygget på Mercedes-Benz nye MHA-platform, Modular High Architecture. Produktionen foregår i Vance i den amerikanske sydstat Alabama.

Dansk lancering forventes tidligt i 2019.

Skærmen i GLE.
En gigantisk skærm breder sig over hele instrumentbordet. To 12,3 tommer skærme er sat sammen i et fælles display. Den venstre af de to skærme udgør selve instrumenthuset.

Se mere: Audi SQ5 - sporty SUV