Audi E-tron skal dels tage kampen op mod Tesla, dels bringe Audi ind i den nye verden, hvor vi skal køre på el i stedet for benzin og diesel.
Men noget tyder på, at det ikke kommer til at ske med rekordfart – i hvert fald ikke i Danmark, hvor der snart lægges ret høj afgift på de helt store og dyre elbiler.
Den nye Audi-elbil kan først leveres efter nytår, og dér er afgiften efter de nuværende regler steget.
Den nye Audi-elbil kan først leveres efter nytår, og dér er afgiften efter de nuværende regler steget fra 20 procent af det, en normal bil betaler, til 40 procent. Det udløser en pris på den nye e-tron på 1.130.000 kroner, oplyser Audi.
Se mere: Audi giver Tesla kamp til stregen

Det er vel at mærke, hvis der ikke sker ændringer af afgiften på elbiler, hvilket i skrivende stund er uafklaret.
400 km på en opladning
Trods den høje pris er der meget spændende i den nye E-tron. Bilen er næsten fem meter lang og er en SUV-lignende bil, og den rammer dermed ned i lige det segment, der i øjeblikket vokser hurtigst i Europa.
Motor mener
Det er dejligt at se, at de store tyske bilproducenter nu også vil bygge seriøse elbiler. Men det bliver først rigtig godt, når Audi og de andre tyske bilmærker også formår at bygge elbiler, der ikke kun er forbeholdt millionærer og folk med store budgetter til firmabiler
Bilen har en rækkevidde på mere end 400 km i henhold til den nye testmetode (WLTP). Audi E-tron lades med 150 kW - hvilket betyder at 80 procent af batteriet kan lades på bare 30 minutter.
Se mere: Mercedes melder sig ind i el-klubben
Audi E-tron drives af to elmotorer med en samlet effekt på op til 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm. Bilen trækker på alle fire hjul og har dermed en moderne udgave af Quattro-teknik – Audis betegnelse for firehjulstræk.
Elbilen, der skal bygges i Bruxelles, kan nu forhåndsreserveres via Audis hjemmeside, og leveringen sker i begyndelsen af 2019.
Se mere: Billigt, grønt og klogt at sænke bilafgifter
