Logo

Honda håber på hybrid

Nyheder

Nyt om trafik og biler

4. oktober 2018

Honda CR-V hybrid ved europapremieren.

Foto: Torben Arent

Torben Arent

Det er slut med diesel i Hondas mellemstore SUV, CR-V. I stedet kommer nu en benzin-hybrid, der nærmere sig dieselen i forbrug.

Hybrid er sagen, mener Honda nu. Det japanske mærke var for 19 år siden en hybrid-pioner sammen med Toyota, men holdt ikke dampen oppe lige som sin konkurrent. Der kom en Jazz-hybrid, men ikke så meget mere.

Nu kommer hybrid-teknikken tilbage – på et tidspunkt hvor bilproducenterne er under stort pres for at sænke CO2-udledningen. Samtidig har Honda ekstra brug for den brændstofbesparende konstruktion, nu hvor mærket er ved at udfaser dieselmotorer.

Den nye CR-V får ikke diesel, men den nuværende 1.5 benzinmotor suppleres af en 2.0 benzin kombineret med en elmotor. Nyheden kan ses på årets biludstilling i Paris og er i Danmark til februar.

Honda CR-V hybrid bagfra.

CR-V hybrid har 181 hk og et meget kraftigt drejningsmoment. Hvor meget bilen må trække, er endnu uvist.

18,9 km/l

På udstillingen offentliggør Honda forbrugstallene for hybriden. 18,9 km/liter kan bilen køre ifølge den aktuelle forbrugsnorm (NEDC-2). Den firehjulstrukne udgave kører officielt 18,2 km/l.

Se mere: Honda CR-V: SUV til syv

Typebetegnelse på CR-V.

Hybriden fås med tohjulstræk eller firehjulstræk. Elmotoren sidder foran, så firehjulstrækket er mekanisk.

Dermed kommer hybriden rimelig tæt på den udgåede diesel-version. Afhængig af motorydelse kører den 20,5-22,7 km pr. liter – efter den oprindelige, mere lempelige, NEDC-norm.

Det ændrer dog ikke ved, at det bliver dyrere at hælde 40 liter benzin end 40 liter diesel på tanken.

Se mere: Honda CR-V: den helt rigtige diesel

2.0 benzinmotor og to elmotorer

Motor mener

Hondas nye hybridsystem ser ud til at være jævnbyrdig med den udgåede diesel i drejningsmoment og næsten i brændstofforbrug. Men driftsomkostningerne til brændstof bliver større. Og anhængervægten er muligvis et ømt punkt.

CR-V hybrid er udrustet med en 2.0 benzinmotor assisteret af både en stor elmotor og en noget mindre i form af en kombineret starter og generator. Den samlede ydelse er 181 hk og 315 newtonmeter.

Når den nye målemetode, WLTP, indføres fuldt ud i 2019, får hybriden et kraftigt hak i de officielle forbrugstal. Så vil CR-V hybrid kun køre 14,5 km pr. liter ifølge normen. Det er uanset, om bilen har forhjulstræk eller firehjulstræk.

Se alle Paris-nyhederne