Hybrid er sagen, mener Honda nu. Det japanske mærke var for 19 år siden en hybrid-pioner sammen med Toyota, men holdt ikke dampen oppe lige som sin konkurrent. Der kom en Jazz-hybrid, men ikke så meget mere.
Nu kommer hybrid-teknikken tilbage – på et tidspunkt hvor bilproducenterne er under stort pres for at sænke CO2-udledningen. Samtidig har Honda ekstra brug for den brændstofbesparende konstruktion, nu hvor mærket er ved at udfaser dieselmotorer.
Det ændrer dog ikke ved, at det bliver dyrere at hælde 40 liter benzin end 40 liter diesel på tanken.
Den nye CR-V får ikke diesel, men den nuværende 1.5 benzinmotor suppleres af en 2.0 benzin kombineret med en elmotor. Nyheden kan ses på årets biludstilling i Paris og er i Danmark til februar.
18,9 km/l
På udstillingen offentliggør Honda forbrugstallene for hybriden. 18,9 km/liter kan bilen køre ifølge den aktuelle forbrugsnorm (NEDC-2). Den firehjulstrukne udgave kører officielt 18,2 km/l.
Se mere: Honda CR-V: SUV til syv
Dermed kommer hybriden rimelig tæt på den udgåede diesel-version. Afhængig af motorydelse kører den 20,5-22,7 km pr. liter – efter den oprindelige, mere lempelige, NEDC-norm.
Det ændrer dog ikke ved, at det bliver dyrere at hælde 40 liter benzin end 40 liter diesel på tanken.
Se mere: Honda CR-V: den helt rigtige diesel
2.0 benzinmotor og to elmotorer
Motor mener
Hondas nye hybridsystem ser ud til at være jævnbyrdig med den udgåede diesel i drejningsmoment og næsten i brændstofforbrug. Men driftsomkostningerne til brændstof bliver større. Og anhængervægten er muligvis et ømt punkt.
CR-V hybrid er udrustet med en 2.0 benzinmotor assisteret af både en stor elmotor og en noget mindre i form af en kombineret starter og generator. Den samlede ydelse er 181 hk og 315 newtonmeter.
Når den nye målemetode, WLTP, indføres fuldt ud i 2019, får hybriden et kraftigt hak i de officielle forbrugstal. Så vil CR-V hybrid kun køre 14,5 km pr. liter ifølge normen. Det er uanset, om bilen har forhjulstræk eller firehjulstræk.