VW kommer sent til festen blandt små crossovers. Peugeot og Renault er næsten nået til anden generation, og nu mangler blot Toyota og Skoda. Sidstnævnte er klar om et år.
Men selv om VW langt fra er first mover, kan man jo godt holde en fest. Og det gør VW ved verdenspremieren for sit bud i klassen, T-Cross, med stort anlagte præsentationer (næsten) synkront i Shanghai, Amsterdam og Sao Paolo.
Se mere: Skoda lufter Fabia som SUV
T-Cross er nemlig en global og vigtig bil samt det femte medlem af den europæiske del af T-familien, der består af T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace og Touareg.
Den lille crossover er nært beslægtet med Polo og Seat Arona.
Den lille crossover er nært beslægtet med Polo og Seat Arona – dvs. baseret på den såkaldte MQB-A0-platform. Den mangler mulighed for firehjulstræk, men ellers er der det meste fra VWs hylder.
Se mere: Seat Arona - årets bil men ikke årets SUV
T-Cross er fem cm længere og 11 cm højere end Polo og næsten lige så rummelig som T-Roc. To voksne sidder fint på bagsædet (som kan justeres 14 cm i længden), og bagagerummet rummer minimum 385 liter.
De ombordværende har udsigt til otte tommer skærm og adgang til fire usb-strømstik – det er jo en bil for de unge og altid opkoblede … Tilvalg er digitalt instrumenthus. Til gengæld kan deres caffe latte ikke være i kopholderne. Mindre bekymrende for kundegruppen er nok, at plastkvaliteten er lige så middelmådig som i T-Roc.
Alle versioner får højt niveau af sikkerhedsudstyr (bl.a. fodgænger-nødbremse og aktiv vognbaneassistent) samt adaptiv fartpilot og længdejusterbart bagsæde. Grundmodellen nøjes til gengæld med stålfælge og har ikke aircondition(!).
Motorerne kendes fra Polo: benzin med 95, 115 og (fra sidst i 2019) 150 hk samt 95 hk diesel.
T-Cross kommer til Danmark sidst i april til priser fra 200.000 kr. for en benzinversion med 95 hk. Bilen kan nemt blive et stort hit. Den danske importør tror på 4.000-5.000 årligt, og dermed kan T-Cross måske indhente Polo.
Se mere: VW lægger an til SUV-offensiv
Motor mener
Som ofte før er VW sent til at springe med på nye tendenser, men som ofte før er resultatet gennemarbejdet og tilsyneladende vellykket. T-Cross virker som en perfekt bil til Danmark.
Den lille, globale crossover er en vigtig del af VWs kraftige satsning på crossovers, SUVer og pickups. Alene næste år kommer der yderligere seks fordelt ligeligt på Nordamerika og Kina.
I øjeblikket udgør biltyperne 20 procent af VWs globale salg, men allerede i 2025 kan det være oppe på halvdelen, er VWs forventning.
Ny bil? Se alle VWs SUV-modeller på Biler.dk