VW T-Cross: rummelig krydsning

VW gør omsider sin entré i den lille crossoverklasse. Det sker med T-Cross, som visuelt minder om en mikro-Touareg og er næsten lige så rummelig som T-Roc. Den virker som et vellykket bidrag til den populære klasse. Prisen begynder ved 200.000 kr.

Verdenspremieren i Amsterdam på VW T-Cross
Nyt om biler

VW kommer sent til festen blandt små crossovers. Peugeot og Renault er næsten nået til anden generation, og nu mangler blot Toyota og Skoda. Sidstnævnte er klar om et år.

Men selv om VW langt fra er first mover, kan man jo godt holde en fest. Og det gør VW ved verdenspremieren for sit bud i klassen, T-Cross, med stort anlagte præsentationer (næsten) synkront i Shanghai, Amsterdam og Sao Paolo.

Se mere: Skoda lufter Fabia som SUV

T-Cross er nemlig en global og vigtig bil samt det femte medlem af den europæiske del af T-familien, der består af T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace og Touareg.

T-Cross forfra.
T-Cross ligner forfra den store Touareg en hel del, særligt grill'en er i samme stil. Fotos: Torben Arent

Den lille crossover er nært beslægtet med Polo og Seat Arona.

Den lille crossover er nært beslægtet med Polo og Seat Arona – dvs. baseret på den såkaldte MQB-A0-platform. Den mangler mulighed for firehjulstræk, men ellers er der det meste fra VWs hylder.

Se mere: Seat Arona - årets bil men ikke årets SUV

T-Cross er fem cm længere og 11 cm højere end Polo og næsten lige så rummelig som T-Roc. To voksne sidder fint på bagsædet (som kan justeres 14 cm i længden), og bagagerummet rummer minimum 385 liter.

T-Cross bagfra med det karakteristiske refleksbånd.
Bagtil er T-Cross mere stationcar-formet end den coupé-lignende T-Roc. Helt nyt for VW: det markante refleksbånd der forbinder baglygterne.

De ombordværende har udsigt til otte tommer skærm og adgang til fire usb-strømstik – det er jo en bil for de unge og altid opkoblede … Tilvalg er digitalt instrumenthus. Til gengæld kan deres caffe latte ikke være i kopholderne. Mindre bekymrende for kundegruppen er nok, at plastkvaliteten er lige så middelmådig som i T-Roc.

Alle versioner får højt niveau af sikkerhedsudstyr (bl.a. fodgænger-nødbremse og aktiv vognbaneassistent) samt adaptiv fartpilot og længdejusterbart bagsæde. Grundmodellen nøjes til gengæld med stålfælge og har ikke aircondition(!).

Førerpladsen.
Førerpladsen minder meget om Polos - inklusive den ottetommers skærm. T-Cross kan blive mere farverig end her.

Motorerne kendes fra Polo: benzin med 95, 115 og (fra sidst i 2019) 150 hk samt 95 hk diesel.

T-Cross kommer til Danmark sidst i april til priser fra 200.000 kr. for en benzinversion med 95 hk. Bilen kan nemt blive et stort hit. Den danske importør tror på 4.000-5.000 årligt, og dermed kan T-Cross måske indhente Polo.

Udvalget af farver og indtræk.
Farverig er T-Cross. 12 karrosserifarver fås, heraf mange i den friske afdeling. Dertil kommer mange muligheder for kabinepaneler og sædebetræk.
Bagagerummet snupper minimum 385 liter.
Bagagerummet snupper minimum 385 liter. Det er pænt. Det kan øges til 455 liter, når bagsædet rykkes frem.

Se mere: VW lægger an til SUV-offensiv

Motor mener

Som ofte før er VW sent til at springe med på nye tendenser, men som ofte før er resultatet gennemarbejdet og tilsyneladende vellykket. T-Cross virker som en perfekt bil til Danmark.

Den lille, globale crossover er en vigtig del af VWs kraftige satsning på crossovers, SUVer og pickups. Alene næste år kommer der yderligere seks fordelt ligeligt på Nordamerika og Kina.

I øjeblikket udgør biltyperne 20 procent af VWs globale salg, men allerede i 2025 kan det være oppe på halvdelen, er VWs forventning.

Ny bil? Se alle VWs SUV-modeller på Biler.dk

Chef og blogger ved T-Cross.
T-Cross henvender sig - globalt - til unge bilkøbere. Derfor syntes VW, at et ungt menneske med særdeles mange 'venner' på sociale medier, model og skuespiller Cara Delevingne, skulle være med til at præsentere bilen. Hun syntes, den er 'cool', men havde særdeles svært ved at få bilen kørt ud af scenen. Manuelt gear og kobling kan drille, når man lige har fået kørekort.