Seat Arona set forfra
Biltest

Seat Arona – årets bil, men ikke årets SUV

Forventningerne var store til Seat Arona, og på mange måder demonstrerer bilen fint, hvorfor den løb med den fornemme titel.
Seat Arona set bagfra

Motors vurdering

Seat Arona

20,4 km/l
Benzin
223.880 kr.
  • Plads
  • Motor
  • Udsyn
  • Ind-/udstigning
  • Vindstøj
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    182 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.187 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:414 cm B:178 cm H:155 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Årets bil i Danmark 2018 burde snildt kunne køre fra alle konkurrenterne. Og allerede fra starten mærker man da også, at den hurtigt rykker langt frem i feltet af små SUV’er.

Men når man er i et felt, hvor det handler om at være en rigtig SUV, mister Arona lidt på en gennemsnitlig siddehøjde og en lidt besværlig ind- og udstigning. Til gengæld vinder den på sine generøse pladsforhold ved både bagsæde og bagagerum, og Arona er derfor en rigtig fin familiebil.

Læs også: Motors test af Hyundai Kona - bedste lille SUV

Vores testbil havde en hel del udstyr, og det satte vi pris på. Det gør Seat desværre også, så man kan let få en Arona til at køre langt uden for prisrammen. Men vi vil alligevel anbefale den store skærm, der virkelig er en fornøjelse at se på.

1.0-liters motoren er en perle, og den behøver ikke at være større, selvom den nye 1.5’er står og lokker i kulissen. Et DSG-gear vil nok alligevel være en bedre prioritering.

Samlet set er Arona et oplagt køb i den lille SUV-klasse, og prioriterer man plads frem for siddehøjde og SUV-fornemmelse, kan den let køre fra de andre. Årets bil-titlen er ikke ufortjent!

Seat Arona kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Den er ikke standard, men tilkøber man den, får man noget af det bedste på markedet.

Rigtig lækker skærm

Som standard er skærmen i midten ikke helt så flot som på billederne, men tilkøber man den store otte-tommer skærm, får man noget af det bedste, der findes på markedet. Ikke mindst hvis man tilkøber et bakkamera, der opleves som det bedste i klassen. Det er knageme godt gået!

Der er i øvrigt meget fine fralægningspladser, og man sidder rigtig fint i sæderne, der er nemme at justere ind.

Vores testbil har den lille trecylindrede 1.0-liters motor med turbo. Den gør det rigtig godt og giver bilen en fin dynamik. Vi har tidligere prøvet den med automatgearet DSG. Det er alle pengene værd, så har man mulighed for det, vil vi klart anbefale dette.

Det samme gælder muligheden for at tilkøbe musikanlægget fra Beats. Det lyder forrygende godt og gør bilen til en rullende musikoplevelse.

Seat Arona siddeplads
Seat Arona er blandt de biler i klassen af små SUV'er, hvor man sidder lavest, og hvor ind- og udstigningen kræver flest gymnastiske øvelser.

Den er ikke SUV-høj

På listen over svagheder ved Seat Arona finder vi primært den lave siddehøjde, der særligt ved sammenligning med de andre rigtige SUV-biler i klassen skiller sig ud.

Også ind- og udstigningen er knap så let som i de rigtige SUV-biler som f.eks. Citroën C3 Aircross og Suzuki S-Cross.

Seat Arona bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 68 cm udmærket. Vores testbarnevogn finder plads, men man skal mosle lidt med den, før den falder på plads.

Ved kørsel savner man større sidespejle, men ellers er udsynet ret godt.

Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross - designer SUV

Seat Arona sælges med en garanti på bare to år. Det er ikke overbevisende, og man bør derfor enten selv supplere med tilkøb af en garantiforlængelse eller en service- og reparationsaftale, der kan kompensere for den danske importørs manglende dækning i tilfælde af problemer med bilen.

Bliv medlem og få Motor