Seat Arona – årets bil, men ikke årets SUV
Motors vurdering
Seat Arona
- Plads
- Motor
- Udsyn
- Ind-/udstigning
- Vindstøj
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart182 km/t.
-
Acc. (0-100)9,8 sek.
-
Køreklar vægt1.187 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum400 liter
-
Akselafstand257 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:414 cm B:178 cm H:155 cm
Motors tal
- Målt forbrug 17 km/l
- Beregnet økonomi 3,00 kr./km
Årets bil i Danmark 2018 burde snildt kunne køre fra alle konkurrenterne. Og allerede fra starten mærker man da også, at den hurtigt rykker langt frem i feltet af små SUV’er.
Men når man er i et felt, hvor det handler om at være en rigtig SUV, mister Arona lidt på en gennemsnitlig siddehøjde og en lidt besværlig ind- og udstigning. Til gengæld vinder den på sine generøse pladsforhold ved både bagsæde og bagagerum, og Arona er derfor en rigtig fin familiebil.
Læs også: Motors test af Hyundai Kona - bedste lille SUV
Vores testbil havde en hel del udstyr, og det satte vi pris på. Det gør Seat desværre også, så man kan let få en Arona til at køre langt uden for prisrammen. Men vi vil alligevel anbefale den store skærm, der virkelig er en fornøjelse at se på.
1.0-liters motoren er en perle, og den behøver ikke at være større, selvom den nye 1.5’er står og lokker i kulissen. Et DSG-gear vil nok alligevel være en bedre prioritering.
Samlet set er Arona et oplagt køb i den lille SUV-klasse, og prioriterer man plads frem for siddehøjde og SUV-fornemmelse, kan den let køre fra de andre. Årets bil-titlen er ikke ufortjent!
Rigtig lækker skærm
Som standard er skærmen i midten ikke helt så flot som på billederne, men tilkøber man den store otte-tommer skærm, får man noget af det bedste, der findes på markedet. Ikke mindst hvis man tilkøber et bakkamera, der opleves som det bedste i klassen. Det er knageme godt gået!
Der er i øvrigt meget fine fralægningspladser, og man sidder rigtig fint i sæderne, der er nemme at justere ind.
Vores testbil har den lille trecylindrede 1.0-liters motor med turbo. Den gør det rigtig godt og giver bilen en fin dynamik. Vi har tidligere prøvet den med automatgearet DSG. Det er alle pengene værd, så har man mulighed for det, vil vi klart anbefale dette.
Det samme gælder muligheden for at tilkøbe musikanlægget fra Beats. Det lyder forrygende godt og gør bilen til en rullende musikoplevelse.
Den er ikke SUV-høj
På listen over svagheder ved Seat Arona finder vi primært den lave siddehøjde, der særligt ved sammenligning med de andre rigtige SUV-biler i klassen skiller sig ud.
Også ind- og udstigningen er knap så let som i de rigtige SUV-biler som f.eks. Citroën C3 Aircross og Suzuki S-Cross.
Ved kørsel savner man større sidespejle, men ellers er udsynet ret godt.
Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross - designer SUV
Seat Arona sælges med en garanti på bare to år. Det er ikke overbevisende, og man bør derfor enten selv supplere med tilkøb af en garantiforlængelse eller en service- og reparationsaftale, der kan kompensere for den danske importørs manglende dækning i tilfælde af problemer med bilen.