Verdens mest fantastiske bil. Sådan lød det virkelig, da den entusiastiske chef for Kia i USA præsenterede den nye, tredje generation af Kia Soul på biludstillingen i Los Angeles.
Nuvel, faktuelt er i hvert fald, at bilen er ret unik, når det gælder det friske design, og det er også særligt, at bilen findes i tre ret forskellige udgaver – i USA.
I Europa må vi nøjes med én af dem, den rent elektriske udgave. Men den er også interessant.
Soul EV har et meget stort batteri på 64 kWh. Det er samme batteripakke som i den store version af Kia e-Niro.
Soul EV, som har et anderledes design end de to benzinversioner, har et meget stort batteri på 64 kWh. Det er samme batteripakke som i den store version af Kia e-Niro, og rækkevidden på en opladning forventes at blive nogenlunde den samme.
Se mere: Kia Niro - hele familiens elbil
Det vil sige omkring 450 km ifølge dagens WLTP-målemetode – omtrent en fordobling fra dagens elektriske Soul.
Over 200 hk
Soul EV har en motor, der mere eller mindre er den samme som i den kraftige udgave af e-Niro: 204 hk og 395 Nm.
Køreegenskaber og køredynamik er også forbedret markant takket være et nyt, uafhængigt hjulophæng bagtil, siger Kia.
Se mere: Elektrisk crossover kører laaangt på en ladning
Den nye Soul EV er udstyret med fire køreindstillinger – Eco, Comfort, Sport og Eco+ – med tilhørende tilpasning af motorydelse og regenerering af bremseenergi samt indstilling af aircondition og varmeapparat.
Føreren kan desuden manuelt vælge mellem fire niveauer af regenererende opbremsning.
Fjernadgang til bilen?
Soul EV fås med et telematiksystem, så ejerne kan følge med i bilens tilstand. Det gælder bl.a. batteriets opladningsstatus, opdateringer om ladestationer i realtid og en funktion til planlægning af opladning.
Det er noget nyt for Kia, men om denne online-adgang til bilen kun gælder USA eller også Europa, siger Kia ikke noget præcist om.
Kia Soul, der produceres i Sydkorea, kommer til Danmark til sommer.