2018 blev SUV’ens år

218.500 styks nåede personbilsalget op på i 2018 – det næsthøjeste nogensinde. Markant er, at SUV- og crossovermodeller nu er den største bilgruppe. Diesel holder næsten skansen, privatleasing falder en del.

Crossovers i alle størrelser er populære.
Fotograf:
Nyt om biler

Stort set aldrig før er der solgt så mange nye biler i Danmark. Med 218.500 nyregistreringer blev 2018 den næststørste årgang nogensinde, blot 1,5 procent (3.300) lavere end rekordåret 2017.

Særligt december trak ned med 2.600 færre end i fjor, viser de friske tal fra De Danske Bilimportører.

Mens det samlede bilsalg har holdt niveauet, er danskerne strømmet over mod SUV- og crossovermodeller. Det er sket i en grad, så denne gruppe nu for første gang er den største.

26 procent af alle nye biler tilhører denne gruppe af halvhøje biler mod blot 18 procent året før. Alle brancheeksperter forventer, at andelen vil stige temmelig meget mere.

Læs også: Kender du biltypen, hvad er en SUV?

Mens det samlede bilsalg har holdt niveauet, er danskerne strømmet over mod SUV- og crossovermodeller. Det er sket i en grad, så denne gruppe nu for første gang er den største.

SUV er flere bilstørrelser

SUV-modeller og crossovers, som ikke har nogen entydig definition, dækker over adskillige bilstørrelser. Derfor kan det være en smule misvisende at sammenligne direkte med andre bilklasser.

Indenfor SUV-segmentet er det de små og mellemstore biler, der sælges flest af med en andel af SUV-segmentet på ca. 75 procent. Bilerne i den store mellemklasse er dog også kommet godt med og står for 18 procent af SUV-salget.

Interesseret i ny SUV? Se mulighederne på biler.dk

Tydeligt er også, at mikrobiler går voldsomt tilbage. I 2017 udgjorde de 18 procent af salget, i 2018 faldt det til 11 procent. De øvrige klasser bevarer stort set deres størrelse; dog er den store mellemklasse (VW Passat/Mercedes C-klasse mm) gået omkring ti procent frem.

Vi køber større biler

Samlet betyder det, at danskerne er rykket over i lidt større biler i 2018.

- Stigningen i salget af SUV-modeller og den store mellemklasse er en effekt af, at registreringsafgiften blev sat ned. Dermed har danskerne i dag har råd til at købe lidt større og sikre biler, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Vi ejer også i lidt højere grad end de seneste år vores nye bil. Privatleasing tegnede sig i 2018 for ca. 16 procent af salget til private, et fald fra de to foregående års 21-22 procent.

Se mere: Her er danskernes favoritbiler i 2018

Leasing i det hele taget har i 2018 været præget af, at politikerne i slutningen af 2017 strammede reglerne for leasing. Det gav i første omgang et stort fald i både privat- og erhvervsleasing, men andelen har været stigende gennem 2018.

Fordelingen af de forskellige drivmidler/teknologier i 2018.
Benzindrevne biler udgør stadig langt størstedelen af de nye biler. Andelen i 2018 er uændret 61 procent. Diesel er faldet fra 35 til 33 procent, mens plugin-hybrider er gået markant frem fra 0,3 til 1,7 procent, mens 'almindelige' hybrider er vokset fra 3,2 til 4,0 procent. Rent elektriske biler kryber op fra 0,3 til 0,7 procent. Kilde: De Danske Bilimportører 

Andelen begyndte året på blot 30 procent og nåede op på 39 procent for hele året.

Mens elbiler og plugin-hybrider er gået procentvis meget frem, udgør biler med ledning endnu kun to procent af det samlede bilsalg.

Benzin uændret, diesel svagt tilbage

Benzinbiler udgør uændret 61 procent af alle nye biler, og trods kraftig modvind i den offentlige mening holder dieseldrevne personbiler stort set skansen. De er gået tilbage fra 35 til 33 procent på et år.

- Bilisterne køber dermed stadig biler efter behov, noterer FDMs forbrugerøkonom.

Salget af gulpladebiler faldt seks procent til 33.800.

Se mere: Elbiler kom i stødet i 2018