Citroën deler bilerne med Ami

En ny bilmodel skal bane vej for flere delebiler. Den er elektrisk, temmelig simpel, har plads til to og kan lejes med en smartphone.

Citroën Ami er en konceptbil.
Fotograf:

Foto

Citroën
Nyt om biler

Fremtiden er ikke til at eje sin egen bil. I hvert fald ikke for alle. Og slet ikke for alle i byerne. Så kort kan man beskrive tanken bag Citroëns nye delebil, der får premiere på Genève-udstillingen i marts, og som ventes at komme i produktion kort efter.

Navnet er Citroën Ami One Concept – Ami er et navn, der er hentet fra en tidligere Citroën fra små 50 år siden, men nu handler det om en anden form for transport end den gang.

Citroën vil have sin bid af kagen blandt de ’mobilister’, der ikke længere ser det som en lykkelig ting at eje sin egen bil, men som stadig gerne vil have adgang til individuel, motoriseret transport.

Citroën Ami One i profil.
Bilen måler 2,5 meter i længden og 1,5 meter i bredden og højden. Det gør den spøjs at se på, men udseendet betyder mindre end brugsværdien, da bilen aldrig skal sælges, men indgå  i en delebilsordning. Fotos: Citroën

Citroën vil have sin bid af kagen blandt de ’mobilister’, der ikke længere ser det som en lykkelig ting at eje sin bil.

 

Flere andre delebilsordninger tager udgangspunkt i samme tanker, men så er selve konceptet baseret på biler, der egentlig er designet til at blive købt af en glad bilejer.

Ami One skal ikke købes, og det har gjort det muligt for Citroën at ændre hele designet af bilen, så den fænger i nuet som en brugsgenstand og ikke på den længere bane som et statusobjekt.

Se mere: Peugeot og Citroën klar med frisk elbil

Kun plads til to

Citroën Ami One får måske kun en rækkevidde på 100 km.
Citroën Ami One er en elbil. Den får måske kun en rækkevidde på 100 km.

Det er næsten svært at se, hvilken vej Ami One skal køre, for den er designet med næsten lodrette linjer hele vejen rundt. Luftmodstand betyder ifølge Citroën næsten ingenting, for bilen er kun tænkt som et transportmiddel i store byer og skal køre med lav hastighed.

I prototypen er der plads til fire personer, men Citroën siger, at der kun skal være plads til to i den rigtige produktionsudgave.

Se mere: Bybilen vil ud af byen

Der er tale om en elbil, og den skal ikke køre mere end 45 km/t. I visse lande bliver det dermed muligt at køre bilen allerede som 16-årig, men om bilen kommer til Danmark, og i givet fald under hvilke regler, er endnu uklart.

Lejes med telefonen

QR-koden giver adgang til bilen.
En QR-kode på døren gør det muligt at åbne bilen fra en smartphone. Man betaler kun for den tid, man bruger bilen.

På siden af bilen er der en unik QR-kode, som man kan skanne med sin telefon. Herefter låses dørene op, og man har adgang til bilen. Der er ikke megen komfort og tingeltangel i bilen, alt er udformet billigst muligt. Komforten skal dog alligevel være god, hævder Citroën, der ellers ikke ville have sat sit navn på bilen.

Se mere: Åben elbil med høj charmefaktor

For at gøre transporten så billig som mulig, er Ami’en konstrueret på en simpel måde. F.eks. er dørene helt ens i højre og venstre side, og de åbner derfor også i hver sin retning. Batteriet er ikke ret stort, og der er derfor kun op til 100 km rækkevidde på bilen.

Ami One er 2,5 meter lang (som den første Smart), 1,5 meter høj og bred, og den kører på smalle 18-tommer dæk, der nedsætter rullemodstanden. Vægten er angivet til blot 425 kg.

Førerpladsen i Citroën Ami One.
Instrumentbordet er minimalistisk, og generelt er der sparet på alt for at holde prisen nede. Man kan placere sin telefon, så den virker som head-up display.