Åben elbil med høj charme-faktor

Citroën tilsætter sit eget Cactus-design til elbil fra firmaet Bolloré. Det er der kommet et charmerende lille køretøj ud af.

Nyt om biler

Citroën har blandet en simpel elbil fra partneren Bolloré, Blue Summer, med sin egen konceptbil Cactus M og fået en en frisk og uhøjtidelig åben bil ud af det. Frejdig er et ord, Citroën selv sætter på E-Mehari, og det passer vel meget godt.

Konceptbilen Cactus M fra september var åbenbart (blandt andet?) et varsel om den elektriske Mehira i Citroën-version.
Konceptbilen Cactus M fra september var åbenbart (blandt andet?) et varsel om den elektriske Mehira i Citroën-version.
Ved at give den eksisterende elbil designelementer fra Cactus-familien får Bolleros elbil pludselig en klar Citroën-identitet. Det glade, udvendige design fortsætter inde i den åben kabine med friske farver.

Bygger på Bollorés Blue Summer

Bilen er skabt ud fra et nyt samarbejde mellem PSA Peugeot-Citroën og Bolloré, som bl.a. står bag de elektriske delebiler i Paris.

SE OGSÅ: Cactus tilbage til Citroëns rødder

Det er uklart, om Bolloré fortsætter med at producere sin egen version, Blue Summer, der har nogle år på bagen.

Plads til fire

Citroën E-Mehari er en åben, firepersones bil på blot 3,81 meters længde. Den har kaleche, som kan tages af, og som kan lukkes. Kalechen kan sættes på over for- eller bagsæderne, over siden eller over det hele.

E-Mehari er en åben "beach buggy" med god frihøjde. Foto: Citroën
E-Mehari er en åben "beach buggy" med god frihøjde. Foto: Citroën
Citroën angiver ikke rækkevidden ud fra den normale testcyklus, men oplyser, at E-Mehari på en opladning kan køre 100 km ved landevejskørsel eller 200 km ved bykørsel. Topfarten er 110 km/t., så der er tael om en « rigtig » bil og ikke de særlige franske typer, med stærkt begrænset topfart og lemepelige krav til kørekort.

100-200 km på en opladning

Batteriet er af af typen litium-metal-polymer og indeholder 30 kWh energi. Det er temmelig meget og lige så meget som den nye og noget større Nissan Leaf. Derfor virker det besynderligt, at rækkevidden kun opgives til 100/200 km.

SE OGSÅ: Peugeot og Citroën klar med frisk elbil

En forklaring kunne være, at en ret stor del af batteriets kapacitet ikke udnyttes. En anden mulighed er, at km-tallene er ved dagligdags kørsel.

E-Mehari kommer til salg i foråret 2016 i Frankrig, hvor bilen skal sælges fra udvalgte Citroën-forhandlere.

Først i Frankrig, Europa senere

Citroën oplyser selv, at bilen ”i første omgang” kun lanceres i Frankrig, mens branchebladet Automotive News skriver, at E-Mehari vil blive lanceret i Europa ”i løbet af året”.

Elbilen skal bygges på en PSA-fabrik i Frankrig med batteriet leveret af Bolloré.