Bybiler vil ud af byen

De elektriske delebiler i København er ikke særlig egnet til længere ture til f.eks. sommerhusområder. Drive Now anskaffer derfor et stort antal benzinbiler, mens Green Mobility tilføjer elbiler med længere rækkevidde.

Green Mobilitys Renaults Zoe.
Trafik

De københavnske delebiler, om betales pr. minut, skal være bedre til at køre langt. Kunderne ønsker også at kunne bruge dem til weekendudflugter og andre længere ture.

Hidtil har alle delebilerne, også kaldet bybiler, være batteridrevne, og det sætter nogle begrænsninger. De to delebilsfirmaer vælger hver sin løsning på problemerne med rækkevidde og opladning.

Drive Now vælger benzin

Drive Now tyr til benzinbiler, selv om firmaet hidtil har profilereret sig på kun at have elektriske BMW i3. Drive Now udvider flåden med 200 benzindrevne BMW 1-serie og Mini hatchback (tre- og femdørs). Ud over ’ubegrænset’ rækkevidde er de også større, så det er nemmere at have bagage med.

Se mere: Car2go lukker i København

Hidtil har flåden bestået af 400 BMW i3. 50 af dem tages nu ud, men der er altså tale om en betydelig udvidelse af flåden. Indtil videre har Drive Now dog ingen planer om at udvide zonen, hvor bilerne kan hentes og efterlades.

Drive Now tyr til benzinbiler, selv om firmaet hidtil har profilereret sig på kun at have elektriske BMW i3.

Taksterne for de større benzinbiler er de samme som for de eldrevne, dvs. en normalpris på fire kr. i minuttet.

Se mere: Motors test af delebiler (fra 2015)

Længere på en opladning

Drive Nows i3.
Drive Nows elektriske BMW i3 har fået selskab af 200 benzindrevne BMW 1-serie og Mini tre- og femdørs. Foto: Drive Now

Det andet selskab, Green Mobility, holder fast i, at alle biler skal være elektriske. Løsningen er at anskaffe den nyeste version af Renault Zoe, som har større batteri og næsten dobbelt så stor rækkevidde som hidtil.

Motor mener

Det giver god mening, at give større rækkevidde, når nu kunderne gerne vil køre ud af byen. Og disse delebiler er dejlig ukomplicerede at leje. Reelt kan de nuværende elbiler kun køre 100-150 km på en opladning. Og desuden er det særdeles småt med lademuligheder i sommerlandet.

I første omgang er der kun tale om ni styks, så kunderne skal lede lidt efter en Zoe, der er god til at køre til sommerhuset. Green Mobilitys app bliver snart opdateret, så det bliver muligt at søge efter den nye Zoe-variant.

Begge selskaber har nogle pakker, som er beregnet på længere tids brug. Drive Now tager 700 kr. for 24 timer, mens det hos Green Mobility koster 595 kr. – dog 450 kr. i sommerperioden.

Se mere: Ny delebil vil dække hele hovedstaden