Til efteråret kommer en ny generation af Danmarks mest solgte bil, Peugeot 208. Som noget nyt tilbydes den som elbil i en version, der kan køre 340 km på en opladning. Ned til en halv time kan ladetiden være. Derudover kommer den med valg mellem flere benzin- og dieselmotorer.
Den nye 208 får sin verdenspremiere på biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts, men Motor har allerede prøvesiddet den nye bil, der er forandret fra ende til anden.
Den nye 208 får sin verdenspremiere på biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts, men Motor har allerede prøvesiddet den nye bil, der er forandret fra ende til anden.
Det første, man mærker i den nye 208, er et yderst lækkert interiør med mange finesser hentet direkte fra de store modeller i løvefamilien. Mest iøjefaldende er et instrumenthus med 3D-skærm, der så at sige får tallene for hastigheden til at svæve foran de øvrige oplysninger.
Se mere: Clio giver fuld skrue med skærme
I lighed med de øvrige modeller fra Peugeot er rattet lille, og selve instrumenthuset er placeret, så man ser det hen over rattet. Det giver mindre besvær for øjnene, når de skal skifte mellem at se på vejen og se på instrumenterne, som altså her er en stor skærm.
Der bliver valg mellem tre skærme i midten, hvorfra man ser navigationsanlæg, radio og lignende.
En række knapper er placeret under skærmen, og her kan man indikere, om skærmen skal vise klimaanlæg, radio, navigation, telefon eller oplysninger om bilens funktion.
Der bliver som sædvanlig fire udstyrsniveauer med GT og GT-Line som de to mest veludstyrede. Elbilversionen kommer også i flere udstyrsniveauer, men hvad prisen bliver, er endnu ukendt.
Batteriet er i alle udgaverne på 50 kWh, og det giver ifølge WLTP-testen en rækkevidde på 340 km. Batteriet kan oplades via jævnstrøms-lynladning med op til 100 kW, og det gør det muligt at lade op til 80 procent på en halv time. Lader man med en hjemmeboks, tager det godt fem timer med en trefaset lader (11 kW) eller 16 timer med en etfaset lader (3,7 kW).
Motoren yder 100 kW - svarende til 136 hk.
Se mere: DS 3 Crossback: fransk design på hjul
Elbilen er udstyret med elektrisk varmeveksler på 5 kW, og den leverer varme til bilens kabine. Den kan styres fra en app, så man kan forvarme bilen, når den er sat til opladning.
Også benzin og diesel
Det er ikke alle, der er klar til at køre i elbil, og det ved de hos Peugeot, der derfor også lancerer benzin- og dieseludgaver. Der er tale om en 1.2-benzinmotor på 75, 100 eller 130 hk, hvoraf de to sidste kan fås med det store ottetrins automatgear. På dieselsiden er det den nye 1.5-motor med 100 hk og manuelt gear, der er muligheden.
Det er nyt, at ottetrins automatgear dukker op i så lille en bil, og det gør 208 til en spændende mulighed for dem, der gerne vil have de store bilers teknik og komfort, men også sætter pris på de små bilers egenskaber, når de skal parkeres.
Stærkt forbedret sikkerhed
Et kritikpunkt ved den udgående version af 208 er, at den ikke fås med nødbremse. Den form for sikkerhedsudstyr nåede aldrig frem til den ellers så populære bil, og det er derfor en af de helt store forbedringer, at denne nye generation fås med nødbremse.
Der er endda tale om en avanceret en af slagsen, idet den opdager både biler, fodgængere og cyklister dag og nat ved hastigheder op til 140 km/t.
Fartpiloten kan suppleres med en adaptiv fartpilot, LED-forlygter og advarsel for biler i den blinde vinkel, ligesom bilen vil kunne fås med advarsel for træthed hos føreren, skiltegenkendelse samt en vognbaneassistent, der sikrer at bilen bliver i vejbaneMotor
Mange udstyrsmuligheder
Motor mener
Peugeot 208 går fra at være teknisk bagud til at komme teknisk forud. Med en elbil i programmet, masser af avanceret sikkerhedsudstyr og sjælden set teknik på udstyrslisten, kan 208 givetvis fortsætte sin popularitet i Danmark, hvis altså priserne ikke stikker til vejrs.
Udover det anførte sikkerhedsudstyr er Peugeot 208 udviklet til en lang række komfortfunktioner, der enten er standard eller ekstraudstyr. Forlygterne har automatisk op- og nedblænding, der er mulighed for Apple Carplay, trådløs opladning af mobilen, LED-baglygter der altid er tændt, automatisk parkeringssystem, digitalt cockpit, en skærm med navigationsanlæg på enten fem, syv eller 10 tommer samt elbetjente sæder med læderbetræk.
Se mere: Ny Corsa bliver laber med lygter
Pladsen ved forsæderne synes at være glimrende, men det fortsat kræver lidt smidighed at komme ind på bagsædet, hvis man er over 190 cm. Tre børn vil dog kunne sidde der uden problemer.
Motor vender tilbage med en første prøvekørsel til sommer.
Interesseret i den nuværende Peugeot 208? Se mulighederne på Biler.dk
Bagagerummet, selv her i den elektriske udgave, er regulært i formen og bagsædet kan foldes forover i to dele.