Eksotisk mærke gør comeback – igen, igen

Forlængst afdøde bilmærker har det med at blive genoplivet på Genève-udstillingen. Eller rettere gør forsøg på det. Hispano-Suiza er årets kandidat med ambitioner om at bygge 19 eksemplarer af kostbar elbil.

Hispano-Suiza Carmen.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Genève-udstillingen er altid god for et comeback. Utallige er de bilmærker, som er blevet genoplivet for en stund som koncepter fra fantaster, som bare lige mangler, at de sidste økonomiske brikker falder på plads, før verden igen bliver begavet med en moderne version af fortidens fineste.

Bare inden for de seneste år har Genève budt på nobelmærker som Isotta-Fraschini, Cisitalia, Bizzarini, Lea-Francis og Hispano-Suiza. Alle har det til fælles, at det aldrig blev til mere end en enkelt konceptbil på udstillingen.

Igen var det det fransk-spansk-schweiziske bilmærke Hispano-Suiza, der bød sig til i en moderne aftapning.

Årets udstilling er ingen undtagelse, og igen var det det fransk-spansk-schweiziske bilmærke Hispano-Suiza, der bød sig til i en moderne aftapning.

Se mere: Wau - de virkelig vilde biler fra Genève

Hispano-Suiza viser den elektriske Carmen.
Hispano-Suiza viser den elektriske Carmen. Det genopstandne mærke vil bygge 19 eksemplarer. Fotos: Torben Arent

Ganske som med de førnævnte genopstandelser er ambitionerne høje: Der skal efter planen bygges 19 eksemplarer af Carmen, som bilen hedder, frem til 2021.

To elmotorer - 1.005 hk i alt

Den 470 cm lange luksusbil er bygget i kulfiber og drives af to elmotorer, en ved hvert baghjul, som sammenlagt yder 1.005 hk. Det skulle i følge firmaet bag give den 1.690 kg tunge bil en acceleration fra 0 til 100 km/t. på mindre end tre sekunder.

Hispano-Suiza bagfra. Dramatiske linjer.
Hispano-Suiza har dramatiske linjer i en meget klassisk stil - men også moderne. Bagpartiet er dråbeformet med brede, fremhævede bagskærme, som dækker baghjulene helt.

Batteripakken er bygget op af 700 litiumion-celler og er sammenlagt på 80 kWh. Battericellerne er arrangeret i et T ned gennem kabinen og bag forsæderne. Det skulle gøre bilen mere stiv, men betyder også, at Carmen trods sin størrelse kun har plads til to personer. Rækkevidden opgives til 400 km.

Designet er inspireret af en af de sidste Hispano-Suiza’er, H6C Xenia. Den blev bygget i et enkelt eksemplar i 1938 til André Dubonnet, som var arving til aperitif-koncernen af samme navn.

En af de klassiske Hispano-Suiza'er.
Designet på den nye Carmen er inspireret af en af de sidste Hispano-Suiza’er, H6C Xenia. Den blev bygget i et enkelt eksemplar i 1938 til André Dubonnet.

Ligesom forbilledet har Carmen et dråbeformet bagparti med brede, fremhævede bagskærme, som dækker baghjulene helt.

Se alle Genève-nyhederne

Skal bygges i Barcelona

Interiøret bliver luksuriøst med flittig brug af træfinér, aluminium, læder og alcantara, og hver køber kan sætte sit præg på kabinens indretning.

Om det lykkes denne gang at genoplive et af fortidens store mærker, må tiden vise. Hvis det sker, vil produktionen komme til at foregå i Barcelona. Og så bliver det naturligvis ikke billigt at blive medlem af den eksklusive kreds af ejere.

Carmen skal koste 1,5 millioner euro før afgifter – rundt regnet 14 mio. kr. plus, hvad der måtte være af afgift på en elbil til den tid.

Se mere: Genève-show er helt elektrisk