Nissan Designcenter, London
Grundlagt 2003. 50 designere og eksperter arbejder med at formgive nye modeller for Nissan og Infinity.
De 15 mest spektakulære modeller gennem de seneste 15 år:
• Qashqai concept 2003
• Micra c+c 2005
• Terranaut concept 2006
• Qashqai 2007
• NV200 concept 2007
• Qazana concept 2009
• Juke 2010
• Qashqai 2013
• Nissan Concept 2020 2014
• Gripz concept 2015
• Infiniti QX30 concept 2015
• Blade Glider prototype 2016
• Navara EnGuard concept 2016
• Infiniti Q60 Project Black S 2017
Det er vildt overraskende, at noget af det første, bildesignere skal beslutte sig for, når de designer en ny bil, er hvilke farver den skal have. Men da Motor mødte Nissans ekspert på ind- og udvendige farver, Carine Giachetti, fik vi forklaret, hvordan farvevalget allerede tidligt i processen afgør, hvordan former, farver og materialer skal spille sammen i en ny bilmodel.
Og her finder man også en af de helt store udfordringer, for da der er ca. fire år til lanceringen, skal man altså helst kunne se frem i tiden for at kunne fastslå den modefarve, der vil hitte det år, bilen er færdig. I år er det efter hendes mening de grønlige og de jordbrune nuancer, der kommer til at dominere de farver, der skiller sig ud.
Men som altid vil det være de klassiske farver hvid, sort og grå, der er i top. Hun ser sølv som en farve, der er ved at miste popularitet, og i Europa er det de blålige farver, der er på vej op.
Læs også: Her er alle de nye biler i 2019
En ny trend er, at biler også skal have flere farver inde i kabinen. Her er udfordringen at få farven på lakken og farvevalget i kabinen til at passe sammen og passe til det udtryk, bilen har. Gul og rød er f.eks. oftest koblet til det sportslige, mens mørke farver betegnes som eksklusive.
X-factor for bildesignere
Når designet på en ny bil skal låses fast, sker det hos Nissan efter en konkurrence mellem designere fra bilmærkets forskellige afdelinger i Europa, USA og Japan. Et hav af lermodeller i størrelsen 1:4 modelleres, og så går det på bedste X-factor vis ud på at koge feltet ned til de tre bedste forslag. Herefter laves der modeller af alle tre forslag i fuld størrelse, hvorefter den øverste ledelse beslutter sig for en vinder.
Læs også: Hvilken farve skal bilen have i år?
Så enkelt er det. Og så alligevel ikke. For når først designet er lagt fast, begynder en efterfølgende proces, hvor materialer til sæder, dørsider og instrumentbord skal udvælges sammen med lygter, sidespejle, fælge og kromlister langs vinduernes kanter.
Alle muligheder prøves af i designcentret, hvor 3D-printere, håndværkere og designere sammen bygger prototyper, som finpudses igen og igen.
Det tager fire år at nå til enighed
En af de helt store udfordringer, som bilfabrikker verden over står over for, er den tid, det tager, fra de første streger slås, til en produktionsklar model er færdig. Hos Nissan går der hele fire år, og det er lang tid set i en bilverden, hvor udviklingen i komfort- og sikkerhedsudstyr spurter afsted. Når en bil skal planlægges, er en midterskærm på syv tommer veludstyret, men når den kommer på markedet, er 12 tommer i mellemtiden blevet standard.
Udviklingstiden er også en hæmsko, når nye teknologier som f.eks. elbiler tager fat for alvor. Elbiler skal nemlig efter Nissans opfattelse designes specifikt som en elbil, og gerne på en måde, så den skiller sig ud fra alle andre biler. Her kan den pludselige interesse for elbiler, som vi ser i øjeblikket, kræve, at designet på kommende biler ændres radikalt.
Skal du købe ny bil? Se hvordan FDM kan hjælpe dig
En af mulighederne for at mindske udviklingstiden er at benytte ’virtual reality’ i form af skærm-briller, der spændes på hovedet. Herved kan designerne på et tidligt stadium se 3D-animationer af et forslag til et nyt bildesign, og ved hjælp af en avanceret mus kan designerne endda aktivere bilen, så for eksempel dørene kan åbnes.
I takt med at hastigheden for kommunikation på internettet er øget, er det blevet muligt at oprette møder mellem designere fra både Europa, USA og Japan, så de kan se de samme animationer på en gang, og dermed hurtigere nå til enighed om næste bilmodels design.