Seat sætter strøm til

Efter at Porsche, Audi og VW har fået lov at komme først med den nye generation af elbiler, er det nu Seats og Skodas tur. På Geneve-udstillingen viser Seat sin spændende ’El-Born’, der i næsten uændret form går i produktion i 2020.

Seat El-Born bliver i 2020 til Seats første rigtige elbil.
Fotograf:

Foto

Seat
Nyt om biler

Seat bliver elektrisk i 2020. Hvordan den elektriske fremtid (blandt andet) vil se ud, giver Seat et spændende og realistisk indblik i på årets biludstilling i Genève.

El-Born hedder konceptbilen, opkaldet efter et centralt kvarter i Barcelona, og den går i produktion næste år.

Ud fra konceptet at dømme bliver den færdige bil stort set magen til, hvilket indebærer en slags MPV-form. Man kunne også kalde den en moderne udgave af Altea.

Seat El-Born bagfra.
Den nye Seat El-Born er en halvhøj bil og kunne minde om en moderne udgave af MPV'en Altea. Fotos: Seat

Man kunne også kalde den en moderne udgave af Altea.

Bilen er baseret på Volkswagens elektriske MEB-platform, hvad det indebærer af god rummelighed, mulighed for flere batteristørrelser og som udgangspunkt baghjulstræk.

Se hvornår de nye elbiler kommer

Batteriet i konceptbilen El-Born er på 62 kilowatttimer og giver strøm til officielt 420 km, men mindre eller større rækkevidder kan formentlig også blive en mulighed.

Seat El-Born i profil.
Seat El-Born har som de øvrige elbiler på Volkswagens MEB-platform stor akselafstand og hjulene langt ude i hjørnerne. Det giver god kabineplads.

Seat siger, at batteriet kan oplades fra 0 til 100 procent på 37 minutter. Batteriet kan lades med op til 100 kW.

Se mere: VW følger strømmen

Gearvælgeren sidder foran rattet.
En interessant funktion i El-Born og formentlig mange andre nye elbiler fra Volkswagen-gruppen. Gearvælgeren (frem, tilbage, parkering) sidder foran rattet. Det frigiver plads i midterkonsollen, som i El-Born udgør et meget stort opbevaringsrum. 

Motor mener

Seats første rigtige elbil ser meget interessant ud. Både hvad angår design, præstationer og kabineindretning.

Som så mange andre nye elbiler bliver El-Born hurtig. Motoren yder 150 kW (204 hk) og klarer 0-100 km/t. på 7,5 sekunder.

E-Born – hvis det elles bliver bilens endelige navn – skal fremstilles på Volkswagens nye elbil-fabrik i Zwickau i det østlige Tyskland. Dermed bliver bilen bygget side om side med VWs ID-biler.

Foruden El-Born vil Seat ligeledes i 2020 lancere en elektrisk udgave af den lille Mii.

Se mere: Mikrobiler skifter fra benzin til el

Førerpladsen i Seat El-Born.
Seat El-Born har digitalt instrumenthus og en titommer, 'svævende', trykskærm i midten.