Puma kommer tilbage. Men mens navnet indtil 2002 blev brugt til en Fiesta-baseret coupé, vil der bag det livlige navn nu gemme sig en mini-SUV med enormt bagagerum, mildhybrid-motor og avanceret teknik. Bilen ventes klar i Danmark sidst på året.
Hos Ford er de høje SUV’ere blevet det vigtigste segment, og biltypen udgør nu mere end en femtedel af koncernens samlede salg i Europa. Det sker efter en årrække med stærkt stigende salgstal, og intet tyder på at den udvikling vil ændre sig.
På den baggrund lancerer Ford i år tre nye SUV-modeller i form af Puma, en ny generation af den mellemstore Kuga og så den helt store Explorer.
Lidt større end Ecosport
Det første, utydelige billede af den nye Puma afslører mærkbare designdetaljer som løftede forlygter og et aerodynamisk ydre, der er baseret på et SUV-inspireret karosseri. Puma bliver omkring 18 cm længere end Ecosport, der tilsyneladende fortsætter, i hvert fald lidt endnu.
På den baggrund lancerer Ford i år tre nye SUV-modeller i form af Puma, en ny generation af den mellemstore Kuga og så den helt store Explorer.
Ford oplyser, at konstruktionen har gjort det muligt at integrere en klasseledende bagagerumsplads på intet mindre end 456 liter.
Se mere: Ford: 16 biler med strøm
Pumas brændstoføkonomi er optimeret med mildhybrid-teknologi, der i kombination med Fords 1.0 trecylindrede benzinmotor yder op til 155 hk. Hybridsystemet arbejder med et 48-volt litiumion-batteri.
Den nye Ford Puma slutter sig til Fords udvidede serie af SUVer og SUV-inspirerede crossover-modeller i Europa, der pt. omfatter Fiesta Active, Focus Active, Ecosport, Kuga, Edge og den kommende Explorer plugin-hybrid.
Explorer med plads til syv
Kort efter lanceringen af Puma dukker den store Explorer SUV op herhjemme. Det er en bamse af en bil med plads til syv, firehjulstræk og masser af power. Det er en sekscylindret benzinmotor på 3,0 liter med 350 hk, der danner grundstammen i bilen, men der er tale om en plugin-hybrid.
Benzinmotoren er bygget sammen med en elmotor med 100 hk, der får strøm fra et stort batteri. Det giver mulighed for at køre ca. 40 km på strøm alene. Det hele foregår gennem et nyudviklet automatgear med 10 trin, der enten trækker på baghjulene, eller som kan aktivere alle fire hjul ved behov.
Bilen har tre sæderækker og dermed plads til syv personer.
En af de store udfordringer med de nye, grønne biler, er muligheden for at trække en hestetrailer, en stor båd eller campingvogn. Det har Ford løst i den nye Explorer, idet bilen kan trække op til 2,5 ton. Med et samlet drejningsmoment på 840 Nm, vil bilen givetvis også være i stand til at gøre dette på en overbevisende måde.
Kan lades op på fire timer
Batteriet i Explorer Plugin er på 13,1 kWh, og er af litiumion-typen. Det lades op via en separat ladeport foran førerdøren. Med en lader med 16-ampere kan batteriet lades op på små fire timer. Mens bilen kører, vil den fungere som almindelig hybrid, der lader batteriet op, når der bremses, eller når det går ned ad bakke.
På den måde bliver benzinforbruget mindsket noget. Ford angiver forbruget efter den særlige målenorm, som gælder for plugin-hybrider til 29 km pr. liter, hvilket giver et CO2-udslip på 78 gram pr. km. Explorer kommer til Danmark lige inden årsskiftet.
Kuga i ny form
I begyndelsen af 2020 kommer mellem-SUV’en Kuga i en ny generation. Den har fået et flot, nyt design, men mere interessant er teknikken under motorhjelmen, hvor man kan finde tre typer hybridteknik: En mildhybrid med 48 volt elmotor, der er koblet til en toliters dieselmotor, en 2.5 benzin med fuld hybrid-teknik, samt en plugin-hybrid, ligeledes baseret på en 2.5 benzinmotor.
Udover de tre hybrider kommer mere traditionelle udgaver af Kuga i form af en 1.5 benzin samt en toliters diesel. Alle fås med ottetrins automatgear, og enkelte udgaver kan leveres med firehjulstræk.
B&O Play ombord
En stor del af den nye Kuga handler om ny teknik, der skal gøre det sjovere, nemmere og sikrere at være bilist.
Det sjove står B&O Play for, idet bilen fås med det store musikanlæg fra det tidligere danske selskab. Det nemmere sker gennem en app, hvorfra man kan lokalisere bilen, starte motorvarmeren eller låse dørene op og i.
Sikkerheden er tilgodeset via avanceret nødbremse, der bl.a. bremser for både biler, fodgængere og cyklister, ligesom en smart fartpilot justerer farten efter de lokale fartgrænser og fastholder bilen i vognbanen. En alarm lyder, hvis man ved en fejl er kommet til at køre ind ad f.eks. en modsatrettet vej ved en motorvejstilkørsel.
I forhold til den nuværende Kuga bliver den nye generation noget større. Helt konkret er den fire cm bredere, ni cm længere og har en to cm større akselafstand. Højden er sænket to cm, men alligevel hævder Ford, at pladsen ved både for- og bagsæder er øget.Se mere: Få ekspertrådgivning hos FDM