Volvo XC40 bliver til elbil. Som supplement til versioner med benzin-, diesel og plugin-hybrid-teknik lanceres også en ren elektrisk udgave.
Den kan være klar til kunder i forsommeren 2020, men Volvo opgiver ikke selv nogen termin.
Den kan være klar til kunder i forsommeren 2020, men Volvo opgiver ikke selv nogen termin.
Men Volvo bekræfter nu, at det bliver XC40, Car of the Year 2018, som bliver mærkets første rene elbil.
Se hvornår de nye elbiler kommer
Samlebåndet i Volvos store fabrik i Gent er i øjeblikket under ombygning og vil være klar til elbiler sidst i 2019.
Mulig rækkevidde: 500 km
Volvo giver ingen tekniske oplysninger om den eldreven XC40. Søsterbilen Polestar 2 får en rækkevidde på 500 km, så det er altså teknisk muligt med platformen. Det er dog meget muligt, at XC40 får mindre rækkevidde.
Se mere: Volvo viser vild Tesla 3-konkurrent
Oplysningen kommer i forbindelse med en annoncering fra Volvo om, at firmaet har indgået aftale med om levering af battericeller – og sikret sig nok til sin elbil-produktion over de næste ti år.
Batterier til ti år
Der er tale om en aftale på ’milliarder af dollar’ det næste årti. Volvo Car vil få sine battericeller fra LG Chem i Sydkorea og CATL i Kina.
Batterierne skal bruges til næste generation af Volvo- og Polestar-modeller. Først kommer Polestar 2 og XC40 (2020), og dernæst følger tidligt i 2020erne en model bygget på næste store platform, SPA2. Der er formentlig tale om den næste XC90.
Se alle Motors test af elbiler
50 procent elbiler
Motor mener
Det er betydningsfuldt, at en bilproducent, som her Volvo, har aftaler om batterier i lang tid fremover. Der kan nemlig komme kraftigt pres på leverancer og priser de kommende år.
Volvo er et af de mærker med største elbil-ambitioner. Målet er 50 procent rene elbiler allerede i 2025 - på globalt plan.
Volvo er som stort set alle andre bilproducenter presset af EU’s 2020/2021-krav til CO2-udledning – nogle grænser der for de fleste kun kan opnås med mange plugin-hybrider og rene elbiler.