Frisk liv til fransk elbil

Anden generation af Renault Zoe dukker op til efteråret i en ny generation, der både kan køre længere, hurtigere og mere sikkert. 390 km kommer rækkevidden op på. En fortsat lav pris skal få fart i salget.

Renault Zoe II
Nyt om biler

Når den nye Renault Zoe kommer til Danmark til efteråret i en ny udgave, er det under skallen, at de største forandringer skal findes.

Det udvendige design er stort set fastholdt, og det gør det ikke let i skyndingen at afgøre, om det er den nye udgave eller forgængeren, man møder på sin vej.

Det udvendige design er stort set fastholdt, og det gør det ikke let i skyndingen at afgøre, om det er den nye udgave eller forgængeren.

Inde i kabinen er der dog sket en hel del.

Bag rattet vil man kunne glæde sig over et digitalt instrumenthus, en enorm opretstående skærm i midten af instrumentbordet, og en midterkonsol med masser af usb- og strømudtag, en trådløs oplader til mobilen samt gode kopholdere. Alt sammen udstyr, der var savnet i forgængeren.

Se mere: Elektrisk start på 2019: Elbiler femdobler

Renault Zoe er nu klar i sin anden generation. Nyt er et større batteri, en kraftigere motor og en længere rækkevidde. Bilen har plads til fem personer.

Der er også gjort en hel del ud af at forbedre kvalitetsfornemmelsen, og mange vil sikkert synes at det ser smart ud, at der er kommet stof på instrumentbordet. En smart app gør det desuden muligt at kommunikere med bilen fra sin smartphone, så en tur kan planlægges, varmeapparatet kan tændes, eller så man blot kan finde bilen.

Udgangspunktet for den nye Zoe er samme platform som hidtil, og det betyder, at bilen ikke er vokset, og at selve batteriet fylder præcis det samme i den nye, som i den gamle.

Men det er lykkedes at pakke cellerne bedre, ligesom selve cellerne rummer mere energi, og alt i alt betyder det, at kapaciteten er øget fra 41 til 52 kWh. Det giver en rækkevidde på 390 km ifølge den gældende WLTP-norm.

Instrumentbordet er gjort betydeligt flottere med bl.a. stofbeklædning, store skærme og lækre knapper.
Instrumentbordet er gjort betydeligt flottere med bl.a. stofbeklædning, store skærme og lækre knapper.

Elmotoren er øget til 136 hk i den kraftigste udgave, mens en lidt svagere version har 109 hk.

Markant nyt er, at Zoe nu kan lades med op til 22 kW fra en trefaset hjemmelader, men de fleste vil nok kun have 11 kW til rådighed.

Se mere: Nye elbiler står klar på stribe

På farten kan den nu lynlades via en jævnstrømshurtiglader med type 2 combostik med op til 50 kW. En masse tekniksprog, men i praksis betyder det, at man hjemme kan få 120 km ekstra rækkevidde på to timer, og at man ved en hurtiglader kan få 150 km på batteriet på en halv time.

Bagagerummet er uændret i størrelsen, men nyt er et ekstra rum under gulvet til bl.a. ladekabler.
Instrumenthuset er rent digitalt.

Det bliver ikke muligt at bestille den nye Zoe med en adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende, men til gengæld har den fået en mere effektiv nødbremse. Den er ikke super avanceret, og bremser således ikke for fodgængere og cyklister.

En vognbaneassistent advarer, og drejer en smule på rattet, hvis man er på vej ud over kantlinjerne i vognbanen.

Se mere: Alle Motors test af elbiler

Vi har endnu ikke kørt bilen, men Renault oplyser, at den nye udgave kun er blevet 50 kg tungere end den gamle. Hjul fås nu i 15, 16 og 17-tommer, og bagtil er der kommet skivebremser og andre fjedre og støddæmpere, hvilket skulle give en lidt bedre komfort.

Zoe kan nu lades med op til 22 kW ved hjemmeladeboks og op til 50 kW ved hurtiglader.
Zoe skifter fra type 2-ladestik til at kunne lades med 22 kW med hjemmeladeboks og op til 50 kW ved hurtiglader.

Bilen bygges i Frankrig, og den nye udgave når Danmark omkring oktober. Produktionen er ændret, så fabrikken i løbet af de næste to år vil være i stand til at fordoble produktionen til i alt 80.000 biler pr. år.

Prisen er ikke kendt, men der ventes ikke prisstigninger, og det indikerer en pris på omkring 265.000 kr.

Se mere: Nissan Leaf: mere fart og flere km