Motor mener
Der er tale om en meget vigtig forbedring Leaf, og bilen er nu på højde med de mange nye elbiler, der ellers har fremstået som et langt bedre køb.
OSLO: Med et batteri på 62 kWh i stedet for oprindeligt 40 kWh kan den nye Nissan Leaf e+ nu køre op til 385 km på en opladning. Det er en vigtig forbedring, der igen bringer Leaf ind i kampen om kunderne til de nye elbiler.
Rækkevidder på mellem 300 og 400 km er nemlig efterhånden blevet standard, og her stod den gamle udgave med sine kun 270 km ret dårligt.
Læs også: Oversigt over alle Motors test af elbiler
Den nye version af Leaf kendes på det lille efternavn „e+“, og den er blevet 41.000 kr. dyrere, så den nu koster 344.300 kr. i billigste udgave, mens topudgaven, Tekna, koster 361.400 kr. Den gamle version med det lille batteri sælges dog stadig til priser fra 260.000 kr.
Kraftigere motor
Nissan Leaf har aldrig været nogen fartbombe, og den gamle udgave kunne f.eks. kun køre 144 km/t. Det kan i de fleste tilfælde række, men Nissan har alligevel vurderet, at kunderne vil have mere kraft, og den nye udgave har således fået en væsentlig kraftigere motor på 214 hk mod tidligere bare 147 hk.
Det har øget den mulige tophastighed til 157 km/t., men endnu vigtigere er accelerationen nu betydeligt kraftigere, og 100 km/t. nås efter bare 7,3 sekunder. En særlig ECO-knap holder dog almindeligvis tempoet lidt nede til gavn for en længere rækkevidde, men man kan slå den fra.
Læs også: Motors stortest af Nissan Leaf
Køreindtrykket er positivt. Leaf e+ er en hurtig bil med en rimelig affjedringskomfort, og den er utrolig let at køre. En smart detalje er den særlige „e-pedal“, der kan aktiveres, hvorved man kan køre bilen med bare én fod. Så snart man slipper speederen, bremser motoren bilen ned, og der genereres strøm til batteriet. Når man har kørt med den i kort tid, bliver man helt pjattet med den løsning.
Ladetiden er en udfordring
Selvom Nissan Leaf bygges i England, er den designet i Japan, og det ses bl.a. på ladestikket. Man kan enten hurtiglade bilen via det runde Chademo-stik, der er placeret bag en klap i fronten, eller via et Type-2 ladestik.
Det runde Chademo-stik er ikke almindeligt i europæiske biler, og man skal derfor hen til en særlig hurtiglader, hvis man vil udnytte den mulighed. Den gamle kunne lade med op til 50 kW, men Tekna-udgaven af den nye Leaf kan nu klare op til 100 kW, men ikke under hele ladeprocessen. Det gør det dog muligt at lade batteriet op til 80 procent på en halv times tid.
Læs også: Motors test af Hyundai Kona
De billigere udgaver af den nye Leaf lader fortsat kun med op til 50 kW, og så tager det selvsagt dobbelt så lang tid at få strøm på bilen. Batteriet er ikke væskekølet, og man kan derfor ikke regne med at kunne lade op flere gange i træk med maksimal effekt.
Har man sin egen ladestander hjemme, kan Leaf her almindeligvis kun oplades med én fase og i alt 3,7 kW, og så tager det mindst 17 timer at lade bilen helt op. Ladefirmaet Clever tilbyder dog en lidt kraftigere ladeboks, hvor to faser populært sagt bliver slået sammen til en. Gør man det, kan ladehastigheden nedsættes til under 10 timer. Men det er ikke rigtig godt, og slet ikke på niveau med det, vi ser fra de nye europæiske bilproducenter.
Lang leveringstid
Den nye Nissan Leaf med det store batteri er allerede i produktion, men de få biler, der kommer til Danmark i år, er allerede solgt.
Vil man købe en Leaf e+, hedder det således først levering i begyndelsen af 2020. Den gamle udgave med det lille batteri kan dog leveres her og nu, og lige på det område er Nissan Leaf en af de få bilproducenter, der rent faktisk kan levere en elbil i år.
Læs også: Motors test af Kia Optima PHEV
Men så er det som nævnt den lille udgave med 40 kWh batteri, en rækkevidde på 270 km og en pris lige under 300.000 kr. i topudgaven Tekna.