Lange udsigter til elektrisk Toyota

Toyota er langsomt på vej med elbiler. Men de to første er ikke særlig interessante. De er nemlig begge varevogne.

Toyota C-HR er klar som elbil i 2020. Men kun i Kina.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

I marts bekendte Toyota sig omsider til rent elektriske biler. Tre modeller vil være klar til europæere i 2021, sagde bilgiganten på Geneve-udstillingen. Én af de tre bliver en Lexus, forlød det.

Nu sætter Toyota navn på de to første elektriske modeller til Europa. Og det er skuffende nyt for de fleste. Begge er nemlig varevogne. Og endda udviklet og fremstillet af PSA Peugeot-Citroën, som Toyota har et tæt samarbejde med om varevogne.'

Nu sætter Toyota navn på de to første elektriske modeller til Europa. Og det er skuffende nyt for de fleste.

Se mere: Genéve-show er helt elektrisk

Til gengæld kommer den ene ’allerede’ i 2020. Det drejer sig om en el-udgave af Proace, en mellemstor varevogn.

Trods batteriet får den elektriske udgave samme rummelighed som de dieseldrevne, men lasteevnen bliver 200 kg mindre.

Version af Citroën Berlingo

I 2021 følger den anden batteridrevne elbil i form af den kompakte varebil Proace City. Den svarer til Peugeot Partner/Citroën Berlingo.

Se mere: Toyota dræber den elektriske bil

Dermed er der længe til, at vi ser en elektrisk personbil fra Toyota – måske først hen mod 2022. Med mindre at mærket har yderligere elbiler, som vi ikke har hørt om, på vej.

Elektrisk C-HR klar i Kina

Teoretisk set kunne en elektrisk C-HR komme væsentlig tidligere. Toyota har vist en sådan bil i Kina, og vil begynde at sælge den på verdens største elbil-marked allerede næste år.

Se mere: Audi og Toyota forkæler Kina med elbiler

Modellen er altså egnet til det. Men der kan være en række praktiske begrænsninger, som kan være svære at se udefra. Det kan f.eks. være manglen på litiumion-batterier eller produktionskapacitet i det hele taget.

Desuden er Toyota ikke presset i Europa til at lancere elbiler, idet mærket i modsætning til mange andre ikke har svært ved at nå EU's krav til CO2-udledning fra 2021.

Bliv medlem og få Motor