Her er VWs elektriske fremtid: ID.3.
Det er en bil, som har været ventet længe og med stor interesse. For ikke bare er ID.-bilerne undfanget under Volkswagens store dieselsnyds-skandale i 2015, koncernen er også Europas største bilsælger og verdens største bilkoncern.
Og giver de interessante detaljer. Inklusive de danske priser.
Ved den store IAA-biludstilling i Frankfurt tager VW omsider – og efter lang tids medie-opvarmning - klædet af den færdige bil. Og giver de interessante detaljer. Inklusive de danske priser.
Se mere: Den elektriske Golf hedder ID.3
Billederne viser en kompakt, femdørs model, der nok har enkelte futuristiske træk, men samtidig fremtræder som en klassisk VW. Markant og forfriskende i forhold til Golf er muligheden for tag i kontrastfarver.
ID.3 har samme længde som Golf, men er lidt højere (ti cm) og byder på væsentlig mere kabineplads.
Som VW tidligere har fortalt, bliver der valg mellem tre batteristørrelser og dermed tre rækkevidder. De præcise tal får vi nu. 330, 420 og 550 km ifølge den nye WLTP-norm.
Ladehastigheden afhænger som noget nyt af batteristørrelsen: jo større batteri/dyrere model, jo hurtigere kan bilen lade.
Mens grundmodellen nøjes med 50 kW, kan mellemmodellen, som ventes at blive mest almindelig, klare 100 kW. Topmodellen kan komme helt op på 125 kW, som er tæt på hvad Audi, Mercedes-Benz og Jaguar kan i dag.
Modeller med det mellemste og det største batteri har en motor med 204 hk. Grundmodellen har mindre, men der er ingen data om den variant.
Se mere: VW skifter til baghjulstræk
Kabinen er mere frisk og anderledes, end den er lækker, er Motors første indtryk efter ti minutters prøvesidning. Meget af plasten er hård og 'billig', lidt i stil med T-Roc. Det er ikke i kabinen, VW har brugt de mange milliarder.
Enkel indretning
Indretningen er overskuelig og enkel. Ungdommelig eller måske ligefrem tegneserieagtig.
På ratstammen sidder en lille skærm med bl.a. speedometer og navigation, mens en trykskærm i midten bruges til at styre alle bilens sekundære funktioner.
Midterkonsollen er klinisk renset for bil-betjening. Gearvælger og parkeringsbremse betjenes således ved rattet.
Bagsædepladsen er god, især knæpladsen, men man sidder lidt tættere på gulvet end i mange andre biler.
God bagageplads, ingen påhængsvogn
Bagagerummet virker meget reelt og rummer da også 385 liter. Det er fem liter mere end i Golf. Der er ikke noget bagagerum foran.
Trækkrog? Tja. Bilen fås med en krog, gemt bag nummerpladen!, men den må kun belastes med 75 kg og er altså kun til cykelholder og den slags.
Fra 280.000 kr.
De danske priser er nu – i et vist omfang - klar. ID.3 koster fra 280.000 kr. med det mindste batteri, og det er inklusive et service- og reparationsabonnement, der gælder i fem år (100.000 km) og en hjemmelader med standardinstallation hos Clever.
Dermed koster ID.3 ca. det samme som en VW Golf med dieselmotor – vel at mærke med den nuværende afgiftsfritagelse for elbiler.
Den såkaldte 1st-udgave, som i princippet er udsolgt i Danmark, koster 335.000 kr. med det mellemste batteri.
VW giver en garanti på batteriet (der garanteres en vis procentdel tilbage) på otte år/160.000 km.
De første ID.3 ventes leveret til danske kunder i det sene forår.