Inden længe bliver det muligt at få en billig elbil. Ikke så billig som de billigste benzinbiler, vi kender, men noget lavere end elbiler generelt koster.
Det er søstermærkerne VW, Skoda og Seat, der i begyndelsen af 2020 lancerer de elektriske trillinger Up, Citigo og Mii efter deres fælles verdenspremiere på Frankfurt-udstillingen.
Batteriets energiindhold er øget med hele 73 procent, hvilket give en ganske anstændig rækkevidde, særligt i forhold til, at der er tale om ’bybiler.’
For Ups vedkommende er der tale om en kraftigt forbedret udgave af den oprindelige e-Up, mens det er helt nyt, at Citigo og Mii fås elektrisk. Til gengæld er de benzindrevne udgaver af de to sidstnævnte udgået. I hvert fald indtil videre.
Batteriets energiindhold er øget med hele 73 procent, hvilket give en ganske anstændig rækkevidde, særligt i forhold til, at der er tale om ’bybiler.’
Se mere: ID.3: En ny tids VW er helt elektrisk
260 km rækkevidde
Den nye, officiel rækkevidde (efter WLTP-normen) hedder 260 km.
Batteriet er nu på 32,3 kWh tilgængelig energi mod før 18,7 kWh. Det fylder ikke mere end før, så bagagerummet er stadig helt intakt.
Bilerne kan nu lades med op til 40 kW, så batteriet kan fyldes op til 80 procent på 60 minutter.
Se test: VW e-Up: Danmarks billigste elbil (2014-model)
Ladehastigheden med hjemmelader angives ikke.
'Klart under' 200.000 kr.
Motoren har samme ydelse som hidtil på 61 kW/82 hk.
Danske priser findes endnu ikke, men den danske VW-importør forventer ’klart under’ 200.000 kr. Det kunne være i omegnen af 180.000 kr. og dermed en smule mindre for versionerne fra Skoda og Seat.
Det vil dog stadig være væsentlig mere end en benzindrevet version, der som femdørs koster fra 115.000 kr.
VW Up ventes klar til januar, mens Citigo og Mii introduceres til marts.