VW e-Up forfra
Biltest

VW e-Up - Danmarks billigste elbil

Danmarks mest solgte bil fås nu også med elmotor. Men VW e-Up kan ikke hamle op med den langt billigere benzinudgave, når man indregner alle fordele og ulemper.
VW e-Up bagfra

Motors vurdering

VW e-Up

El
190.095 kr.
  • Motor
  • Letkørt
  • Otte års batteri-garanti
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Effekt
    82 hk
  • Moment
    210 Nm
  • Topfart
    130 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,4 sek.
  • Officiel rækkevidde
    160 km

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 96 km
Luk

Det er opløftende at køre i elbiler. Det gælder ikke mindst denne elektriske VW e-Up. Den glidende kørsel, den stærke motor, den støjsvage fremfærd og den helt igennem velbyggede bil gør det simpelthen til en fornøjelse at sidde bag rattet.

Kunne man bare fastholde dette billede i lang tid og masser af kilometer, så ville vi komme uhyggelig tæt på den perfekte bybil. Men det kan man desværre ikke. Når man sidder og fryser i bilen, og når man opdager, at den realistiske rækkevidde ikke engang passerer 100 km, så må man simpelthen konstatere, at denne elbil endnu ikke er et brugbart alternativ for alle bilister.

Ærgerligt, for selvom vi herhjemme endnu ikke har fået masser af grøn strøm i stikkontakterne, så bliver det reelle CO2-udslip faktisk omkring 20 procent lavere i den elektriske Up end i den benzindrevne Up.

VW e-Up kabine
Også fra førersædet ligner e-Up den almindelige Up. Dog er omdrejningstælleren erstattet af en elforbrugsmåler t.v., og t.h. er tankmåleren erstattet af en viser, der angiver restmængden af strøm i batteriet. Et display i midten angiver bl.a. rækkevidden i km, men det er noget upræcist til at begynde med.

Er utrolig letkørt

I lighed med alle andre elbiler er også VW e-Up forsynet med det, der mest af alt minder om et automatgear. Der er hverken gearstang eller kobling, men blot en gearvælger, hvor man kan angive, om man skal køre for- eller baglæns.

Da elmotoren har sit maksimale moment allerede fra start, er der ikke behov for flere gear i bilen, og det betyder, at man accelererer trinløst, når man træder på speederen. Og det går vel at mærke hurtigt.

På den måde er VW e-Up markant bedre end den benzindrevne udgave. Støjen er tilmed lav, og det er igen med til at øge bekvemmeligheden ombord.

Læs også: FDMs tema om elbiler og hybridbiler

Man kan vælge mellem to grader af motorbremse. I den kraftige indstilling bremser motoren mærkbart, og på den måde genereres der strøm til batteriet. Det kræver lidt tilvænning at køre med, for nedbremsningen er så stor, at VW har besluttet at lade stoplyset tænde, hver gang man slipper speederen. Men det er en sjov måde at køre på, og man opdager hurtigt, at man faktisk kan køre i lang tid uden at røre bremsen.

I den lette indstilling mærker man stort set ikke motorbremsningen, og den indstilling er god at benytte på for eksempel motorveje.

Trods bilens vægt på 1.214 kg, som er 285 kg mere end i den almindelige VW Up, føles den ikke klumpedumpetung. Man mærker ganske vist tyngden på de ujævne veje, men i det store hele virker bilen harmonisk. Også styretøjet er dejlig letgående.

VW e-Up gearstang
Automatgear er som altid i elbiler standard i VW e-Up. Det gør bilen dejlig letkørt .

En kold fornøjelse

VW e-Up har et righoldigt standardudstyr og skal mindst sammenlignes med den bedst udstyrede variant blandt de almindelige udgaver. I denne elektriske udgave er der desuden varme i forsæderne, varme i forruden, elektrisk justerbart klimaanlæg samt navigationsanlæg, der som en særlig feature også kan holde regnskab med energiforbruget i bilen.

Læs også: Motors test af Nissan Leaf

For det er netop her, det store problem for bilen er at finde. Al varme skal skabes elektrisk, og det trækker på samme batteri, som også skal drive motoren. Det betyder, at jo mere energi man bruger på at varme bilen op, jo færre kilometer kan man køre. Da vi havde bilen til test, havde vi en morgen minus tre grader. Så kunne bilen ikke levere tilstrækkelig varme, og man måtte sidde og fryse. Det er ikke sjovt.

Man kan så vælge at tænde for lidt ekstra varme i sæder og i varmeanlægget, men det hjælper kun sparsomt. Til gengæld styrtdykker rækkevidden, og så kan det i sidste ende blive svært at nå destinationen. Det havde været rart, hvis VW havde lavet en særlig nordisk version med indbygget oliefyr eller lignende for at imødekomme dette problem. Men det findes desværre ikke.

VW e-Up ladestik
e-Up leveres med et AC-ladestik, der kan lade bilen op via en ladestander eller ladeboks på egen bopæl på ca. 6 timer. Et DC-lynladestik kan tilkøbes som fabriksmonteret ekstraudstyr, og så kan bilen oplades på under en time.

Variabel rækkevidde

Da vi satte os bag rattet i en fuldt opladet bil, viste displayet en rækkevidde på 145 km. Fabrikken stiller op til 160 km i udsigt, men det må man aldrig planlægge sit køb af bilen ud fra. For selv de angivne 145 km viste sig hurtigt at være alt, alt for optimistiske.

Efter ca. 10 km’s kørsel var rækkevidden nede på 125 km, og efter 50 km’s kørsel var restværdien nede på netop 50 km. I praksis gik bilen over på nødprogram, da den havde kørt 89 km, og efter yderligere syv km med ca. 30 km/t. gav den helt op. De 89 km var kørt på primært landevej, en lille smule motorvej og lidt bykørsel. Der var varme i bilen i halvdelen af tiden, mens den anden halvdel foregik uden varme for at få rækkevidden så lang som muligt. Man kan uden tvivl køre længere om sommeren, men må nok også påregne en endnu kortere rækkevidde, når det for alvor bliver vinter.

Læs også: Motors test af VW e-Golf

Da rækkevidden er kort, og da man ikke får brugbar information om en realistisk rækkevidde, må man i stedet hele tiden følge med på triptælleren for at afgøre, hvor langt man kan køre endnu.

Det kræver derfor, at man ikke hører til typen, der bliver nervøs, blot benzinlampen tændes i en almindelig bil, for i en elbil kører man hele tiden på kanten af det mulige.

VW e-Up skærm
Navigation er standard, og hermed følger også Bluetooth til mobilen og en kørecomputer, der bl.a. viser, om bilen lader eller bruger strøm.

Lades op på 6-10 timer

Er bilen helt tom for strøm, og sætter man den til en almindelig stikkontakt, tager det lidt over 10 timer at få strøm på bilen. Med en hjemmelader monteret i f.eks. carporten kan man oplade bilen på ca. seks timer, hvilket også er ladetiden ved de offentlige ladestandere.

For 4.180 kr. kan VW e-Up bestilles med tilkobling til lynlader, og så kan bilen lades op på under en time, og på f.eks. en halv time vil man have omtrent 80 procent af rækkevidden til rådighed. Det gør det muligt at køre ret langt, hvis man ellers kan få ruten og ladestationernes placering til at passe sammen.

FDM Ladeboks

Vi har regnet på prisen for at køre i e-Up. Billigst vil det være, hvis man tegner et abonnement hos Clever, og så kan man få strømmen til ca. 1,50 kr. pr. kWh. Vi regner med 2,00 kr. pr. kWh, da man også lader andre steder end Clever, og da man skal betale abonnement. Det giver en km-pris på 40 øre, mens en benzinbil i praksis koster 66 øre pr. km.

Det er derfor billigst at køre en kilometer i en elbil, men da bilen er en del dyrere i anskaffelse, bliver den samlede km-pris noget højere for en elbil end for en benzinbil. Sammen med de anførte komfortminusser og den begrænsede rækkevidde bliver konklusionen, at VW e-Up miljømæssigt er en gevinst, men at den fortsat har både pris og rækkevidde imod sig. Man skal derfor have en god økonomi og et specielt kørselsmønster, før elbilen kan falde ud som det mest oplagte valg.

VW e-Up bagagerum
Ledningen til opladning bør altid være med i bilen, og det optager plads i bagagerummet.