Koreansk mikrobil i ny stil

En ny generation af Hyundai i10 står klar på biludstillingen i Frankfurt senere på måneden og kan fås et stykke ind i 2020. Motor har fået et smugkik på mikrobilen, og det ser godt ud.

Hyundai giver smugkik på i10 før Frankfurt-udstillingen.
Fotograf:

Foto

Søren W. Rasmussen
Nyt om biler

For Hyundai er de små mikrobiler en vigtig kilde til både omsætning og nye kunder. Den mindste Hyundai i10 har derfor fået fuld opmærksomhed fra den store bilkoncern, da den nu skulle fornyes fra ende til anden.

Udover et synligt nyt og frisk design, har bilen også fået smarte detaljer som opkobling mellem bil og telefon, trådløs ladning af mobilen og ikke mindst en mulighed for at kombinere et enten sort eller rødt tag med ti udvendige farver.

Derimod bliver der ikke noget med eldrift eller andre smarte løsninger, der skal gøre bilen mere grøn.

To benzinmotorer, ingen el

Derimod bliver der ikke noget med eldrift eller andre smarte løsninger, der skal gøre bilen mere grøn.

Man kan vælge mellem enten en trecylindret (67 hk) eller en firecylindret (84 hk) benzinmotor, og der er dermed ikke dieseldrift på hylden.

Se mere: Hyundai klar med frisk bud i mikroklassen

Hyundai i10 er nu på vej i en ny generation. Tofarvet lakering bliver en del af nyhederne.
Hyundai i10 er nu på vej i en ny generation. Tofarvet lakering bliver en del af nyhederne. Fotos: Hyundai

Som alternativ til det femtrins manuelle gear vil begge motorvarianter kunne fås med en nyudviklet selvskiftende manuel gearkasse.

Det er altså ikke et traditionelt automatgear, men en mere klassisk gearkasse med indbygget skifterobot. Den skal blive interessant at prøve, når vi får lejlighed til at køre i bilen i begyndelsen af næste år.

Se mere: Hyundai i10 - klassens største

Stor skærm liver kabinen op

Indvendigt er den mest iøjefaldende nyhed at finde ved siden af instrumenthuset, hvor en otte-tommer trykskærm indeholder både navigationsanlæg, Apple CarPlay/Android Auto og bakkamera.

Der er fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap. Bagagerummet er fortsat på 251 liter.
Der er fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap. Bagagerummet er fortsat på 251 liter.

Klimaanlæg, fartpilot og en vognbaneassistent vil også være blandt udstyrsmulighederne, ligesom en udvidet nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister også er med på listen over standardudstyr.

Et kamera i forruden holder desuden øje med trafikken, og blænder det lange lys op og ned, alt efter de øvrige trafikanter.

Længere og lavere

Den nye Hyundai i10 har fået en akselafstand, der er fire cm længere end forgængerens. Det har medført en smule større længde, mens bredden er øget med to cm, og bilen er blevet to cm lavere.

Bliv medlem og få Motor

Det betyder en længde på 3,67 m, en bredde på 1,68 m, en højde på 1,48 m samt en akselafstand på 2,43 m.

Instrumentbordet er fortsat i hård plast, men formerne er flotte og den store skærm både pynter og er nyttig.
Instrumentbordet er fortsat i hård plast, men formerne er flotte og den store skærm både pynter og er nyttig.

Det mere vindglatte design har gjort bilen mere aerodynamisk, og Cw værdien er nede på 0,31. Pænt for en så lille bil.

Fortil bliver den nye Hyundai i10 let at kende i trafikken på grund af de store, runde kørelyslygter, der er placeret i kølergitteret under forlygterne.

Den nye Hyundai i10 kommer først til Danmark i 2020 – formentlig omkring sommerferien næste år, og priserne er endnu ukendte.

Hyundai i10 kommer i to udgaver, hvor den mest økonomiske kun har fire siddepladser. De øvrige har som her plads til tre på bagsædet.
Hyundai i10 kommer i to udgaver, hvor den mest økonomiske kun har fire siddepladser. De øvrige har som her plads til tre på bagsædet.

Se hvornår de nye biler kommer